kontakt

Jak żyć zdrowo i bezpiecznie?

          Profilaktyka jest bardzo istotnym elementem pracy z dziećmi mającymi różnorodne problemy. Współczesna szkoła nie może być obojętna wobec takich wyzwań. Spotykamy coraz więcej dzieci mających trudną sytuację rodzinną, coraz więcej domów rodzinnych nie spełnia swojej roli, stąd dzieci mają niską samoocenę, nie radzą sobie ze swoimi emocjami i uczuciami, bywają zbyt wycofujące się lub zbyt aktywne, często agresywne.
          Z myślą o nich powstają w szkole programy działań opiekuńczo - wychowawczych o charakterze profilaktycznym.           Dwa z nich opracowały nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce: Elżbieta Gryszko, Elżbieta Olechno, Danuta Korycka, Anna Radziewicz.
          W grudniu 2003 roku w odpowiedzi na ogłoszony przez Gminę Sokółka otwarty konkursu na wspieranie realizacji zadań profilaktycznych, panie Danuta Korycka i Anna Radziewicz wykorzystując opracowane i sprawdzone wcześniej programy, opracowały projekt zajęć pozalekcyjnych o charakterze profilaktycznym Uczymy się żyć zdrowo i bezpiecznie i zgłosiły go do organizatora.
Uzyskując pozytywną ocenę projektu uzyskały od Gminy Sokółka kwotę 3 tys. zł na dofinansowanie realizacji zadań.
          W roku szkolnym 2004/2005, od września do stycznia, w naszej szkole projekt był realizowany w formie zajęć pozalekcyjnych dla klas 1-3.
Jego głównymi celami było:

  • kształtowanie umiejętności oraz postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa swojego i innych
  • uświadomienie zagrożeń płynących z agresji i przemocy i sposobów ich przezwyciężania
  • zapewnienie uczniom bezpiecznego miejsca, gdzie mogą spędzić wolny czas po zajęciach lekcyjnych w oderwaniu od codziennych problemów.
          Zajęcia te miały nauczyć dzieci: rozpoznawania, nazywania i wyrażania własnych uczuć, podnoszenia poczucia własnej wartości, dbania o higienę własną i otoczenie, odmawiania, nie ulegania wpływom i presji, odróżniania dobra od zła, rozwiązywania problemów oraz poszukiwania pomocy w kryzysowych sytuacjach.
          Program przeznaczony był dla dzieci z rodzin zagrożonych bezrobociem, patologią społeczną, będących w trudnej sytuacji materialnej, rodzinnej oraz wszystkich innych chętnych.
Tematyka zajęć obejmowała następujące zagadnienia:
  1. Wzajemne poznawanie się i integrowanie grupy – ustalamy normy grupowe.
  2. Jak podnieść poczucie własnej wartości.
  3. Jak być czystym i zdrowym.
  4. Jak mówić NIE
  5. Jak zachować się w trudnej sytuacji.
  6. Zachowania agresywne wśród uczniów.
  7. Uczymy się lepiej rozumieć siebie samych i innych ludzi.
  8. Jak radzić sobie ze złością i agresją.
  9. Nawiązujemy nieagresywne kontakty i pokojowo rozwiązujemy problemy.
          Nauczycielki skierowały pisemną ofertę do rodziców, uzyskując zgodę na udział dziecka w zajęciach.
          Zgłosiło się 120 dzieci. W zajęciach uczestniczyło około 90 dzieci, które pracowały w trzech grupach. Zajęcia odbywały się 2 razy w miesiącu w piątki, w godzinach popołudniowych, po trzy godziny. Prowadziły je Danuta Korycka, Jolanta Gabiniewicz, Anna Radziewicz, Ewa Supronik, Elżbieta Gryszko i Elżbieta Olechno.
          W ramach prowadzonych zajęć zorganizowane było wyjście na basen i do kina. W przerwach zajęć dzieci otrzymywały słodką bułeczkę, pączek i gorącą herbatę, przygotowaną przez kuchnię naszej szkoły. Okazało się, że ten posiłek był bardzo ważny dla niektórych dzieci.
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci i ich rodziców.
          W trakcie zajęć nauczycielki starały się zapewnić życzliwą, przyjazną atmosferę i poczucie bezpieczeństwa. Dało się zauważyć terapeutyczne oddziaływanie zajęć. Udało się poruszyć trudne, kłopotliwe, wstydliwe tematy. Dzieci otwierały się, mówiły o swoich kłopotach i problemach. Organizatorzy mają nadzieję, że dzieci oswoiły nieco swoje lęki, zrozumiały, że nie są winne trudnym sytuacjom rodzinnym, mają prawo żądać pomocy i wiedzą gdzie jej szukać, wzrosła ich samoocena, świadomość swojego ciała i swoich uczuć, będą ostrożniejsze w kontaktach z obcymi, odróżnią dobro od zła.
          Zdajemy sobie sprawę, że jednorazowe zajęcia nie zmieniły znacząco ich życia, ale jeśli sprawiły przyjemność i poprawiały samopoczucie dzieci, warto było poświęcić swój czas i uwagę.

[]
Wspólne zabawy i tańce.
[]
Zabawa integracyjna Ćwierćland.

Jolanta Gabiniewicz
Elżbieta Olechno
Anna Radziewicz


Data ostatniej modyfikacji: 21. lutego 2005, 17:58:55
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
16-100 Sokółka
ul. Grodzieńska 43
telefon: (0-85)711 21 45; fax: (0-85) 711 24 43