Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
Sokółka 2004/2005
Rozkład materiału nauczania z informatyki w klasie VI.
Rozkład materiału nauczania z informatyki dla klasy VI.
lp. |
Temat lekcji |
Uwagi o realizacji |
---|---|---|
|
||
1 |
Bezpieczna i higieniczna praca z komputerem; prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej – powtórzenie i uzupełnienie. |
|
2 |
Korzyści wynikające z zastosowania komputerów w różnych dziedzinach życia. |
|
|
||
3 |
Przeglądanie zasobów komputera – ćwiczenia. |
|
4 |
Wyszukujemy i uruchamiamy programy. |
|
5 |
Tworzenie folderów. Zmiana nazwy folderów i plików. |
|
6 |
Kopiowanie plików i folderów. |
|
7 |
Usuwanie i odzyskiwanie skasowanych plików i folderów. |
|
8 |
Zapisywanie i odczytywanie wyników pracy z komputerem – ćwiczenia. |
|
9 |
Praca w środowisku Windows – ćwiczenia utrwalające i sprawdzające. |
|
10 |
Instalowanie programu na dysku. |
|
11 |
Ochrona przed wirusami komputerowymi. Praca z programem antywirusowym. |
|
12 |
Przykłady wprowadzania zmian w konfiguracji środowiska Windows. |
|
Praktyczne zastosowania komputera. |
||
|
||
13 |
Budowa okna programu do edycji tekstu – przypomnienie. |
|
14 |
Podstawowe narzędzia do edycji tekstu – przypomnienie. |
|
15 |
Czym jest formatowanie tekstu. |
|
16 |
Nagłówki, akapity i atrybuty czcionki – ćwiczenia. |
|
17 |
Wstawiamy i formatujemy tabelę. |
|
18 |
Redagujemy tekst zawierający tabelę – ćwiczenia. |
|
19 |
Wprowadzamy zmiany w dokumencie tekstowym – ćwiczenia. |
|
20 |
Wstawiamy grafikę do dokumentu tekstowego. |
|
21 |
Formatujemy dokument tekstowy zawierający grafikę – ćwiczenia. |
|
22 |
Wypunktowanie i lista numerowana. |
|
23 |
Dokumenty wielokolumnowe. |
|
24 |
Redagujemy dokument zawierający element listy, tabelę i grafikę. / 1 |
|
25 |
|
|
26 |
|
|
27 |
Drukujemy opracowane dokumenty. |
|
28 |
Ocena wykonanych prac i podsumowanie wiadomości dotyczących edycji tekstu. |
|
|
||
29 |
Korzystamy z narzędzi programu graficznego – przypomnienie. |
|
30 |
Wstawiamy napisy w obszar rysunku. Kompozycja rysunku – ćwiczenia. |
|
31 |
Plakat mojego ulubionego filmu. |
|
32 |
Przekształcenia fragmentów rysunku. |
|
33 |
Wstawiamy do rysunku elementy graficzne z innych źródeł. |
|
34 |
Komponujemy własny rysunek z gotowych elementów. |
|
35 |
Projektujemy i realizujemy układankę graficzną o ustalonej tematyce. |
|
36 |
|
|
37 |
Prezentacja i ocena wykonanych prac. |
|
|
||
38 |
Budowa i zastosowanie arkusza kalkulacyjnego. |
|
39 |
Podstawowe pojęcia związane z arkuszem kalkulacyjnym. |
|
40 |
Różne metody wypełniania arkusza. |
|
41 |
Projektujemy, budujemy i formatujemy tabele. |
|
42 |
Różne rodzaje danych. Sposoby prezentacji danych. |
|
43 |
Matematyczne zależności pomiędzy danymi – formuły matematyczne. Operatory matematyczne. |
|
44 |
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących pola powierzchni. |
|
45 |
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących długości, pieniędzy, czasu i wagi. |
|
46 |
|
|
47 |
|
|
48 |
Graficzna prezentacja danych – diagramy słupkowe i kołowe i inne wykresy. |
|
49 |
Rozwiązywanie zadań polegających na opisywaniu sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą diagramu słupkowego lub kołowego. |
|
50 |
Co to są funkcje arkusza? Przykłady funkcji. |
|
51 |
Zastosowanie funkcji arkusza – ćwiczenia. |
|
52 |
Opracowanie dokumentu zawierającego elementy analizy ilościowej z wykorzystaniem tabel i wykresów graficznych. /2 |
|
53 |
|
|
54 |
|
|
55 |
Prezentacja i ocena prac wykonanych przez uczniów. |
|
|
||
56 |
Co to jest baza danych? Przykłady zbiorów wymagających porządkowania. |
|
57 |
Sposób uporządkowania księgozbioru w bibliotece szkolnej. |
|
58 |
Podstawowe pojęcia związane z bazą danych. |
|
59 |
Porządkowanie bazy danych, przeglądanie i wyszukiwanie danych w uporządkowanej bazie danych. |
|
60 |
Modyfikowanie danych. |
|
61 |
Wyszukiwanie danych na podstawie ustalonego kryterium. |
|
|
||
62 |
Praca z programami edukacyjnymi z różnych przedmiotów. |
|
63 |
|
|
64 |
Przykłady multimedialnych encyklopedii internetowych. |
|
65 |
Wyszukiwanie informacji w encyklopedii internetowej. |
|
66 |
Ty też możesz być współautorem encyklopedii – Wikipedia Wolna Encyklopedia. |
|
67 |
Wyszukiwanie w Internecie informacji z różnych dziedzin. |
|
68 |
Wyszukiwanie grafiki z internetu. Zapisywanie plików z grafiką na dysku twardym komputera. |
|
69 |
Wykorzystanie informacji z internetu w rozwiązywaniu różnych zadań – ćwiczenia. |
|
70 |
Różne usługi w sieci Internet. |
|
72 |
Poczta elektroniczna. Dobór programu i usługodawcy internetowego. |
|
73 |
Zakładamy konto e – mail i konfigurujemy program – klienta pocztowego. |
|
74 |
Poznajemy zasady netykiety. Redagujemy i wysyłamy listy e – mail. |
|
75 |
Możliwości, szanse i zagrożenia płynące z Internetu – dyskusja. |
|
76 |
Podsumowanie nauki informatyki w szkole podstawowej. |
|
1Praca semestralna w semestrze I.
2Praca semestralna w II semestrze.