Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce

Standardy wymagań z informatyki

Wiadomości i umiejętności uczniów


  1. Technika komputerowa w życiu człowieka

wymagania

Osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe


  • Dostosowuje stanowisko pracy do wymagań bezpiecznej i higienicznej pracy. / 1

  • Charakteryzuje sposób obsługi szkolnego sprzętu komputerowego.

  • Wymienia zasady bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem dotyczące: prawidłowej pozycji ciała i czasu pracy oraz właściwej organizacji komputerowego stanowiska pracy.

  • Omawia zastosowanie podstawowych elementów zestawu komputerowego (monitor, klawiatura, mysz, głośniki, mikrofon, drukarka).

  • Wymienia rodzaje pamięci zewnętrznych komputera, jakie wykorzystuje w pracy z komputerem (dyskietka, dysk twardy, CD-ROM).

  • Omawia prawa i obowiązki użytkownika szkolnej pracowni komputerowej.

  • Wyjaśnia pojęcia: procesor, płyta główna, pamięć komputera, Pulpit, okno programu, aplikacja, folder (katalog), komputer multimedialny, program multimedialny, Internet, piractwo komputerowe, prawa autorskie.

  • Podaje przykłady przejawów piractwa komputerowego.

  • Wyjaśnia potrzebę zapobiegania piractwu komputerowemu.

  • Wskazuje zastosowania: edytora tekstu, edytora grafiki, bazy danych.

  • Podaje przykłady zastosowania komputera w różnych dziedzinach życia.

  • Wymienia korzyści wynikające z szerokiego zastosowania komputerów w życiu codziennym.

Ponadpodstawowe


  • Charakteryzuje najczęściej popełniane błędy podczas organizacji komputerowego stanowiska pracy.

  • Określa, jakie elementy składają się na legalną dokumentację oprogramowania (licencja, numer licencyjny, ewentualnie karta rejestracyjna).

  • Charakteryzuje możliwości wykorzystania komputera w procesie nauczania i uczenia się.

  • Omawia zagrożenia dla zdrowia człowieka, jakie niesie nieprzestrzeganie zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.

  • Wyjaśnia pojęcia: gniazdo, bit, bajt, zawieszenie komputera.

  • Rozróżnia najważniejsze gniazda służące do połączenia urządzeń zewnętrznych.

  • Szereguje jednostki pamięci komputera według wielkości.

  • Omawia zastosowanie skanera, plotera, słuchawek, modemu w zestawie komputerowym.

  • Wskazuje na zagrożenia wynikające z użytkowania pirackiego oprogramowania.

  • Omawia korzyści wynikające z legalnego użytkowania oprogramowania.

  • Prezentuje i uzasadnia własną wizję możliwości wykorzystania komputera i urządzeń opartych na technice komputerowej w wymianie informacji i komunikowaniu się użytkowników oraz w wykonywaniu codziennych czynności.

Ponadprogramowe



Wykraczające poza program, np.:

  • Uzasadnia zależność między doborem monitora a komfortem pracy użytkownika komputera.

  • Analizuje wady i zalety komputeryzacji życia.

  • Obsługuje skaner.

Wykraczające poza program, np.:


  • Omawia metodę zapisu danych na twardym dysku, dyskietce i płycie CD.

  • Wyjaśnia pojęcia: rozdzielczość obrazu, piksel, plug and play, ROM, USB, CD-R, CD-RW, nagrywarka.

  • Wskazuje zastosowania takich urządzeń peryferyjnych, jak: tracball, touchpad, rzutnik komputerowy, gamepad, aparat cyfrowy, kamera cyfrowa.

  1. Praca z komputerem



wymagania

osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe


  • Rozpoznaje wersję systemu Windows, pod nadzorem którego pracują komputery w szkolnej pracowni komputerowej.

  • Charakteryzuje elementy środowiska Windows.

  • Obsługuje okna i menu programów oraz okna dialogowe z wykorzystaniem poznanych elementów.

  • Uruchamia programy, wykorzystując: ikonę skrótu na Pulpicie, przycisk START lub aplikację Mój komputer.

  • Przegląda zawartość folderów na różnych poziomach ich struktury, korzystając z programu Mój komputer.

  • Tworzy na Pulpicie skrót do programu, korzystając z różnych sposobów.

  • Wykorzystuje polecenia z menu podręcznego do tworzenia struktury folderów.

  • Kopiuje pojedyncze pliki i foldery za pośrednictwem Schowka i metodą przeciągania.

  • Usuwa plik lub folder, korzystając z menu podręcznego.

  • Opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane pliki i foldery.

  • Zapisuje pliki na dysku, zmieniając jego nazwę lub lokalizację.

  • Zmienia rozmiar i położenie okna według potrzeb oraz odkłada okno na pasek zadań i przywraca je na Pulpit.

  • Otwiera pliki z aplikacji, w której zostały utworzone.

  • Sprawdza wybrany dysk programem antywirusowym i niszczy ewentualnie wykryte wirusy według wskazówek.

  • Objaśnia zadania systemu operacyjnego.

  • Rozróżnia operacje wykonywane za pomocą Schowka.

  • Omawia przebieg instalacji i deinstalacji programu na przykładzie wykonanych ćwiczeń.

  • Wyjaśnia potrzebę deinstalowania programu.

  • Omawia pojęcie wirusa komputerowego i sposoby przeciwdziałania wirusom komputerowym.

  • Objaśnia wybrane polecenia Panelu sterowania jako narzędzi do konfigurowania systemu.

  • Wskazuje zmiany w pracy systemu, jakie zaobserwował po ustaleniu nowej konfiguracji.

Ponadpodstawowe

  • Kojarzy ikony i rozszerzenia nazwy pliku z jego rodzajem.

  • Wyszukuje dowolny plik lub grupę plików za pomocą polecenia ZNAJDŹ z menu START.

  • Do wyszukiwania plików wykorzystuje znaki globalne.

  • Uruchamia programy za pomocą polecenia ZNAJDŹ lub URUCHOM z menu START.

  • Przegląda zasoby komputera, korzystając z programu Eksplorator Windows.

  • Tworzy i rozbudowuje strukturę folderów na dysku różnymi sposobami.

  • Nadaje plikom i folderom nowe nazwy różnymi metodami.

  • Zaznacza grupę plików lub folderów.

  • Kopiuje i usuwa grupę plików lub folderów dowolną metodą.

  • Opróżnia Kosz i odzyskuje z niego skasowane grupy plików lub folderów.

  • Tworzy folder podczas zapisu pliku.

  • Tworzy, zapisuje i otwiera pliki w różnych aplikacjach; kojarzy rozszerzenia nazwy pliku z aplikacją, w której plik powstaje.

  • Przeprowadza instalację i deinstalację programów.

  • Charakteryzuje szkodliwe działania wirusów komputerowych.

  • Dokonuje zmian parametrów konfiguracji środowiska Windows (w programie Mysz i Data/Godzina).

  • Omawia rolę Schowka w wykonywaniu różnych operacji w środowisku Windows.

  • Objaśnia potrzebę instalowania programów.

  • Omawia zadania programu instalacyjnego.

  • Wyjaśnia różnicę między deinstalowaniem a kasowaniem programu z dysku.

  • Wskazuje na zagrożenia wynikające z niekompetentnego posługiwania się poleceniami Panelu sterowania.

Ponadprogramowe

Wykraczające poza program, np.:

  • Zmienia parametry konfiguracji środowiska Windows w programach Panelu sterowania: Dźwięki, Ekran, Klawiatura, Kompozycja pulpitu, Ustawienia regionalne.

  • Wykorzystuje program Pomocy do rozwiązywania problemów związanych z pracą w środowisku Windows.

  • Dostosowuje pasek zadań do swoich potrzeb i upodobań.

Wykraczające poza program, np.:


  • Objaśnia zastosowanie skrótów klawiszowych w systemie Windows.

  • Omawia proces formatowania dyskietki oraz dysku twardego.

  • Wyjaśnia zadania polecenia DODAJ/USUŃ PROGRAMY.


3. Praktyczne zastosowania komputera


  1. Rysowanie i malowanie


wymagania

osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe


  • Wprowadza zmiany w rysunkach: usuwa usterki, uzupełnia, koloruje.

  • Wykonuje rysunki z prostych elementów graficznych, dobierając kolor oraz narzędzie i jego cechy.

  • Dołącza napisy do rysunków na przezroczystym lub kolorowym tle.

  • Dobiera kolor napisu, rodzaj czcionki i jej atrybuty.

  • Komponuje rysunki z gotowych elementów z wykorzystaniem operacji kopiowania i przenoszenia.

  • Wykorzystuje w pracach graficznych elementy innych rysunków.

  • Tworzy kompozycje graficzne według wzoru.

  • Drukuje wybrany dokument bez zmiany ustawień parametrów drukowania.

  • Omawia przeznaczenie edytora grafiki.

  • Wskazuje elementy okna edytora grafiki i objaśnia ich zastosowanie.

  • Omawia przeznaczenie i cechy poszczególnych narzędzi edytora grafiki.

  • Wyjaśnia rolę przycisków myszy w operowaniu kolorem pierwszo- i drugoplanowym.

  • Omawia sposób wyboru i zmiany koloru napisu.

  • Wyjaśnia sposób wyboru i zmiany rodzajów czcionki i jej atrybutów.

  • Objaśnia operacje kopiowania, przesuwania i usuwania elementów w obszarze jednego rysunku.

Ponadpodstawowe


  • Ustala atrybuty rysunku.

  • Wykorzystuje skróty klawiszowe w pracy z edytorem grafiki.

  • Definiuje i wykorzystuje kolory niestandardowe.

  • Tworzy ozdobne napisy.

  • Przedstawia w postaci graficznej (przy użyciu edytora grafiki) rozwiązanie prostych problemów z różnych dziedzin.

  • Pozyskuje rysunki z różnych źródeł.

  • Wstawia do tworzonego obrazu rysunek z pliku.

  • Wykonuje rysunki i bogate kolorystycznie kompozycje graficzne z napisami według własnego projektu z wykorzystaniem pozyskanych elementów.

  • Ustala parametry drukowania.

  • Omawia zalety edytora grafiki.

  • Wyjaśnia pojęcie: atrybuty rysunku.

  • Objaśnia zastosowanie Schowka w operacjach kopiowania i przenoszenia elementów między rysunkami.

  • Omawia polecenia przekształcania elementów rysunku: zmiany rozmiarów, obrotu i odbicia symetrycznego.

Ponadprogramowe

Wykraczające poza program, np.:

  • Projektuje i wykonuje prace graficzne o praktycznym zastosowaniu.

  • Tworzy tapety na Pulpicie z własnych prac lub zrzutów ekranów.

  • Dostosowuje elementy okna programu do własnych potrzeb.

  • Obsługuje inne (niż wykorzystywany na lekcji) programy graficzne.

Wykraczające poza program, np.:

Omawia różnice między grafiką bitmapową a wektorową.

  1. Pisanie

wymagania

osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe


  • Uruchamia edytor tekstu.

  • Otwiera dokumenty i przegląda je w różnych widokach.

  • Ustala parametry dotyczące układu strony i ocenia trafność ich doboru.

  • Pisze tekst z podziałem na akapity według zasad poprawnego wpisywania tekstu.

  • Usuwa z tekstu usterki z zastosowaniem klawiszy do kasowania znaków.

  • Zapisuje dokument w pliku, dobierając nazwę do zawartości.

  • Wykorzystuje operacje zaznaczania do wprowadzania do tekstu zmian i poprawek.

  • Wykonuje operacje na zaznaczonym fragmencie tekstu (usuwania, przenoszenia w inne miejsce, kopiowania) za pomocą Schowka i metodą przeciągania.

  • Stosuje poznane operacje redagowania tekstu w celu opracowania jego treści według podanego wzoru (opisu).

  • Formatuje czcionkę w tekście według wzoru (opisu): zmienia rodzaj czcionki, jej rozmiar, styl i kolor.

  • Ustala parametry akapitów: wyrównania, wcięcia, odstępy między wierszami według wzoru (opisu).

  • Korzysta z podglądu wydruku w celu przygotowania dokumentu do druku.

  • Ustala parametry drukowania.

  • Drukuje przygotowany dokument.

  • Omawia zastosowanie edytora tekstu.

  • Objaśnia budowę okna programu i jego elementów.

  • Omawia sposoby zaznaczania tekstu.

  • Wskazuje sposoby zmiany czcionki i jej atrybutów.

  • Omawia rodzaje wyrównań tekstu i stosowanych wcięć, podaje jeden ze sposobów ich ustalania.

Ponadpodstawowe


  • Dostosowuje okno programu do własnych potrzeb i upodobań.

  • Redaguje własne teksty z wykorzystaniem poznanych operacji wykonywanych na fragmentach tekstu.

  • Tworzy teksty z zastosowaniem indeksu górnego i dolnego.

  • Wyróżnia fragmenty tekstu przez stosowanie wersalików i kapitalików.

  • Ustala format czcionki w tekście, dobierając go do treści.

  • Ustala i zmienia odstępy między akapitami.

  • Nadaje tworzonym dokumentom format stosowny do treści.

  • Rozmieszcza tekst w kolumnach, wykorzystując tabulatory.

  • Redaguje i formatuje tekst zawierający elementy graficzne.

  • Formatuje elementy graficzne umieszczone w dokumencie tekstowym.

  • Redaguje i formatuje dokumenty według własnego pomysłu.

  • Omawia najważniejsze funkcje edytora tekstu.

  • Wskazuje różnice w budowie okna w programie do edycji, w porównaniu z wcześniej poznanymi aplikacjami.

  • Objaśnia różne sposoby wykonania operacji: przenoszenia, kopiowania i usuwania na zaznaczonym fragmencie tekstu.

  • Wyjaśnia pojęcia: indeks górny i dolny, kapitaliki, wersaliki.

  • Omawia sposób wyboru cech czcionki: indeksu górnego, indeksu dolnego, kapitalików i wersalików z polecenia CZCIONKA z menu FORMAT.

  • Wskazuje na różne sposoby formatowania akapitu (za pomocą poleceń z menu FORMAT|AKAPIT, przycisków na pasku narzędzi lub suwaków znajdujących się na linijce).

  • Wyjaśnia pojęcie tabulatora i omawia sposoby jego ustalania (za pomocą polecenia FORMAT|TABULATORY lub ustawiania tabulatorów na linijce).

  • Objaśnia sposób umieszczenia w tekście rysunku wykonanego w edytorze graficznym za pomocą Schowka.

  • Omawia sposoby wstawiania do tekstu obiektów WordArt, klipartów i rysunków zapisanych w pliku.

Ponadprogramowe


Wykraczające poza program, np.:

  • Umieszcza w dokumencie nagłówek i stopkę oraz ustala ich format.

  • Wstawia do dokumentu tabelę.

  • Formatuje tabelę.

  • Umieszcza w tekście inicjały.

  • Formatuje tekst w kolumny i nadaje im pożądane wielkości.

  • Obsługuje inne niż wykorzystywane na lekcji edytory tekstu.

Wykraczające poza program, np.:

  • Analizuje podobieństwa i różnice w pracy programów WordPad i Word.

  1. Obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym


wymagania

osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe

  • Prawidłowo rozpoczyna i kończy pracę z arkuszem kalkulacyjnym wykorzystywanym na lekcji.

  • Otwiera gotowy arkusz.

  • Odczytuje adres komórki.

  • Umieszcza dane w komórkach arkusza.

  • Zapisuje w pliku zmodyfikowany arkusz.

  • Przegląda zawartość arkusza kalkulacyjnego.

  • Zaznacza obszar komórek.

  • Przenosi i kopiuje zawartość komórek metodą przeciągana (wypełniania) oraz za pośrednictwem Schowka (z zastosowaniem polecenia z menu EDYCJA lub przycisków z paska narzędzi).

  • Wypełnia komórki serią danych metodą przeciągania.

  • Wykonuje tabele w arkuszu według wzoru (nadaje nazwy wierszom i kolumnom).

  • Nadaje danym określony format.

  • Formatuje tabelę według podanego wzoru (wygląd, szerokość i wysokość kolumn i wierszy, rodzaj czcionki).

  • Wykonuje w arkuszu obliczenia, tworząc proste formuły.

  • Stosuje arkusz kalkulacyjny do rozwiązywania zadań arytmetycznych.

  • Wykonuje obliczenia, wykorzystując w formułach poznane funkcje (SUMA, MAX, MIN, ŚREDNIA).

  • Omawia budowę okna programu.

  • Objaśnia zastosowanie charakterystycznych elementów okna arkusza kalkulacyjnego.

  • Omawia podstawowe operacje wykonywane w oknie arkusza.

  • Rozróżnia skoroszyt i arkusz oraz wyjaśnia sposób operowania nimi.

  • Wyjaśnia pojęcia: kolumna, wiersz, komórka, pasek formuły, obszar roboczy, pole nazwy, zakładka, adres komórki, zakres komórek, komórka aktywna.

  • Wymienia typy danych wprowadzanych do arkusza.

  • Opisuje standardowe rozmieszczenie danych różnych typów w komórkach arkusza.

  • Omawia zasady tworzenia i przeznaczenie formuł.

  • Objaśnia sposoby umieszczania danych w komórkach.

Ponadpodstawowe

  • Wybiera optymalny sposób poruszania się po arkuszu kalkulacyjnym.

  • Wykorzystuje różne sposoby wprowadzania zmian do komórek arkusza.

  • Charakteryzuje różnicę między odpowiednimi typami danych.

  • Projektuje tabelę w arkuszu kalkulacyjnym.

  • Dobiera właściwy format danych.

  • Ustala parametry formatowania tabeli arkusza w celu właściwego eksponowania jej zawartości.

  • Zapisuje złożone wyrażenia arytmetyczne w postaci formuł.

  • Stosuje optymalne metody wprowadzania danych i formuł do komórek arkusza kalkulacyjnego.

  • Analizuje skutki kopiowania formuł i wypełniania komórek formułami, w których zastosowano adresowanie względne.

  • Wykorzystuje poznane narzędzia i dostępne w arkuszu kalkulacyjnym operacje do wykonania obliczeń dla różnych zestawów danych.

  • Omawia zastosowanie arkusza kalkulacyjnego.

  • Omawia sposoby poruszania się po arkuszu.

  • Podaje przykłady wykorzystania menu EDYCJA do wypełniania komórek.

  • Wymienia elementy formatowania.

  • Objaśnia zastosowanie poleceń formatowania tabeli.

  • Porównuje formuły tworzone z liczb z formułami zawierającymi odwołania do komórek arkusza.

  • Wyjaśnia pojęcia: funkcja, argument.

  • Omawia przykłady funkcji, sposobu ich zapisu i wykorzystania w formułach.

  • Wyjaśnia różnice w występujących w formułach odwołaniach do komórek za pomocą adresu względnego i adresu bezwzględnego.

Ponadprogramowe

Wykraczające poza program, np.:

  • Rozwiązuje za pomocą arkusza kalkulacyjnego zadania z różnych dziedzin.

  • Wykorzystuje w formułach wykonujących obliczenia adresowanie bezwzględne i mieszane.

  • Stosuje w formułach funkcje logiczne.

  • Tworzy wykresy do wykonywanych zadań.

  • Obsługuje inne arkusze kalkulacyjne.

Wykraczające poza program, np.:

  • Omawia operację wstawiania i usuwania wiersza (kolumny) do tabeli.

  • Omawia na przykładach pojęcia adresu względnego i adresu bezwzględnego.

  • Wyjaśnia, jakie korzyści wynikają z różnego rodzaju adresowania.

  1. Wyszukiwanie informacji w bazie danych.


wymagania

osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe

  • Instaluje i uruchamia program Biblioteka.

  • Przegląda bazę danych.

  • Odczytuje informacje z wybranego rekordu.

  • Ustala kryterium uporządkowania i sortuje bazę danych.

  • Przegląda uporządkowaną według ustalonego kryterium bazę danych.

  • Wprowadza zmiany do pól bazy danych.

  • Modyfikuje bazę danych, dodając i usuwając rekordy.

  • Wyjaśnia pojęcie bazy danych i omawia jej zastosowania.

  • Podaje przykłady baz danych znanych z życia codziennego.

  • Rozróżnia dwa pojęcia bazy danych – zbiór danych i program obsługi danych (np. Biblioteka).

  • Omawia zastosowanie charakterystycznych elementów okna programu Biblioteka i sposób ich obsługi.

  • Omawia budowę bazy danych.

  • Wskazuje pola i rekordy w programie Biblioteka.

  • Wyjaśnia pojecie typ pola bazy danych.

  • Wymienia podstawowe operacje wykonywane na bazach danych.

  • Wymienia zalety komputerowego gromadzenia i przetwarzania danych.

  • Omawia sposoby zmiany uporządkowania rekordów baz danych i kryteriów uporządkowania.

  • Omawia sposoby aktualizowanych danych, dodawania i usuwania rekordów.

Ponadpodstawowe

  • Określa strukturę bazy danych obsługiwanej przez program Biblioteka (rekordy, pola oraz typy tych pól).

  • Charakteryzuje operacje wykonywane na bazach danych.

  • Ustala kryterium wyszukiwania.

  • Wyszukuje dane w bazie danych na podstawie ustalonego kryterium.

  • Wyjaśnia rolę rekordu i rolę pola w bazie danych.

  • Objaśnia rolę operacji sortowania w wyszukiwaniu danych.

  • Omawia sposób ustalania kryterium przeszukiwania bazy danych.

Ponadprogramowe

Wykraczające poza program, np.:


  • Obsługuje inne od poznanej bazy danych.

Wykraczające poza program, np.:


  • Podaje przykłady i zastosowanie różnych baz danych.

  • Omawia różnice w budowie i obsłudze różnych baz danych.


  1. Komputer jako źródło wiedzy i rozrywki.


wymagania

osiągnięcia ucznia

umiejętności

wiadomości

Podstawowe

  • Uruchamia i obsługuje programy edukacyjne z różnych dziedzin.

  • Wyszukuje w multimedialnych zbiorach informacje na zadany temat.

  • Otwiera strony WWW z dysku i przegląda je w trybie offline.

  • Łączy się z Internetem według wskazówek.

  • Wyszukuje na wskazanych stronach internetowych informacje na zadany temat.

  • Korzysta z encyklopedii internetowej.

  • Gromadzi informacje i wykorzystuje je do opracowania prostych form wypowiedzi.

  • Redaguje, wysyła i odbiera listy elektroniczne.

  • Obsługuje gry komputerowe po zapoznaniu się z wewnętrzną instrukcją Pomocy.

  • Objaśnia pojęcia: multimedia, program multimedialny, program edukacyjny, Internet, sieć WWW, strona WWW, adres strony WWW.

  • Omawia zasady poruszania się po dokumentach hipertekstowych.

  • Objaśnia funkcje przeglądarki internetowej i sposób jej obsługi.

  • Wyjaśnia pojęcia: poczta elektroniczna, konto pocztowe, adres e-mail, program pocztowy.

  • Wymienia charakterystyczne elementy okna programu pocztowego.

  • Omawia elementy okna redagowania wiadomości.


Ponadpodstawowe

  • Dobiera programy edukacyjne, wspomagające rozwiązywanie problemów z różnych przedmiotów.

  • Żegluje po Internecie, korzystając z różnych wyszukiwarek w celu odnalezienia informacji do opracowania własnych wypowiedzi.

  • Zapisuje na dysku strony internetowe.

  • Pobiera ze strony internetowej teksty oraz rysunki i zapisuje je w plikach.

  • Tworzy listy elektroniczne z załącznikami.

  • Omawia zastosowanie wykorzystywanych programów edukacyjnych.

  • Omawia pojęcie wyszukiwarki internetowej i jej rolę w przeglądaniu zasobów internetowych.

  • Wyjaśnia pojęcia: serwer pocztowy, skrzynka pocztowa.

  • Objaśnia obsługę okna programu pocztowego.

  • Wskazuje na zagrożenia wynikające z niewłaściwego doboru gier komputerowych i zbyt długiego oddawania się tego typu rozrywce.

Ponadprogramowe

Wykraczające poza program, np.:

  • Tworzy własne prezentacje z wykorzystaniem zgromadzonych informacji z różnych źródeł.

  • Tworzy własną stronę WWW.

Wykraczające poza program, np.:

  • Omawia inne od poznanych sposoby komunikacji internetowej.





Standardy wymagań z informatyki


Zachowanie uczniów


ocena

charakterystyka

Poprawna


  • Podczas wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych uczeń potrzebuje mobilizowania i pomocy ze strony nauczyciela i innych osób.

  • Rzadko przestrzega zasad ustalonych w regulaminie pracowni komputerowej.

  • Praca ucznia cechuje się niewielką samodzielnością, wykonane zadania są niezbyt estetyczne.

  • Choć słabo zaangażowany w pracę klasy czy grupy, uczeń stara się jednak dostosować do powstałych sytuacji.

  • Rzadko wspiera dobrą komunikację w grupie i nie umie okazywać szacunku innym członkom grupy.

  • Bywa, że nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.

Dobra


  • Podczas wykonywania zadań teoretycznych i praktycznych zazwyczaj stara się być samodzielny, brak jednak mu jeszcze staranności i systematyczności w działaniu.

  • Zazwyczaj przestrzega zasad ustalonych w regulaminie pracowni komputerowej.

  • Wybiera z dostępnych zbiorów informacji te, które wolno wykorzystać w pracy.

  • Zaangażowany w pracę klasy, grupy, stara się być aktywny i odpowiedzialny.

  • Czasami zachęca do dobrej komunikacji w grupie, nie zawsze jednak umie okazać szacunek innym członkom grupy.

  • Jeszcze niezbyt efektywnie wykorzystuje czas pracy.

  • Dostosowuje się do obowiązujących zasad bezpiecznej i higienicznej pracy z komputerem.

Bardzo dobra


  • Podczas wykonywania typowych zadań teoretycznych i praktycznych jest samodzielny, nie zawsze jednak dość staranny, brak jeszcze czasem spójności w jego działaniu.

  • Zawsze przestrzega zasad ustalonych w regulaminie pracowni komputerowej.

  • Zaangażowany w pracę klasy i grupy, zachęca innych do działania, zazwyczaj odpowiedzialny i aktywny.

  • Często zachęca do dobrej komunikacji w grupie, zwykle odnosi się z szacunkiem do innych, jest skłonny do kompromisu.

  • Racjonalnie wykorzystuje czas pracy.

  • Prawidłowo organizuje stanowisko pracy oraz przeprowadza krótką gimnastykę relaksacyjną.

Wzorowa


  • Samodzielnie wykonuje wszystkie zadania teoretyczne i praktyczne przewidziane programem oraz jest operatywny w wykorzystaniu wiadomości i umiejętności do rozwiązywania zadań trudnych, w nowych sytuacjach.

  • Bierze udział w ustalaniu zasad obowiązujących w pracowni komputerowej i jednocześnie dba o ich przestrzeganie przez innych uczniów.

  • Zaangażowany w pracę klasy, grupy, bardzo aktywny i odpowiedzialny, skutecznie motywuje innych uczestników zajęć do pokonywania trudności.

  • Zachęca do dobrej komunikacji w grupie, wyraża uznanie dla cudzych pomysłów i ich autorów.

  • Podczas wykonywania zadań wykazuje się dużą starannością i sumiennością.

  • Przygotowuje dodatkowe informacje na zajęcia, wykonuje prace długoterminowe.

  • Dąży do samodoskonalenia i twórczego rozwoju własnych uzdolnień.

  • Dostosowuje stanowisko pracy do potrzeb, przestrzegając przy tym wszelkich zasad bezpieczeństwa, higieny i organizacji pracy.

  • Przejawia inicjatywę, nauczyciel może na niego zawsze liczyć – jest niezawodny.

  • Wykorzystuje z własnej inicjatywy umiejętności informatyczne na innych lekcjach.

  • Startuje, a bywa nawet, że odnosi sukcesy, w konkursach informatycznych.


1Kolorem niebieskim wyróżnione są wiadomości i umiejętności, które dotyczą uczniów klas V – tych.

10 / 10 MW