Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
Sokółka 2004/2005
Rozkład materiału nauczania z informatyki w klasie VI.
Przedmiotowy system oceniania z informatyki w klasach V i VI.
Przedmiotowy system oceniania z informatyki został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Ustalenia wstępne.
Wszystkie zadania jakie są stawiane przed uczniem w procesie dydaktycznym, a które do realizacji wymagają wykorzystania komputera muszą być tak zaplanowane, aby uczeń mógł je wykonać podczas zajęć lekcyjnych.
Praca domowa powinna być tak sformułowana, aby do jej wykonania uczeń nie musiał korzystać z komputera.
Wymagania edukacyjne.
Podstawę wymagań edukacyjnych stanowią standardy wymagań z informatyki.
Odpowiednim wymaganiom opisanym w standardach wymagań z informatyki odpowiadają roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne. Przyporządkowanie to wygląda następująco:
Ocena klasyfikacyjna |
Wymagania |
---|---|
celująca |
podstawowe + ponadpodstawowe + ponadprogramowe |
bardzo dobra |
podstawowe + ponadpodstawowe |
dobra |
podstawowe |
Uczeń, który nie mógł spełnić wszystkich wymagań podstawowych otrzymuje ocenę dostateczną.
Ocenianie bieżące.
Systematyczne ocenianie poziomu osiągnięć ucznia oraz jego postępów w tym zakresie.
aktywność uczenia w czasie lekcji,
ilość i jakość wykonywanych w czasie lekcji ćwiczeń,
prace samodzielne ucznia,
praca ucznia w zespole.
Prace semestralne ucznia.
Uczeń wykonuje jedną obowiązkową pracę w semestrze. W roku szkolnym 2004/2005 są to następujące prace:
klasa |
temat |
Ilość jednostek lekcyjnych przeznaczonych na pracę |
---|---|---|
Vb |
Komponujemy własny rysunek na zadany temat |
2 |
Vb |
Redagujemy dokument tekstowy na zadany temat |
3 |
VIa |
Redagujemy dokument zawierający element listy, tabelę i grafikę. |
3 |
VIa |
Opracowanie dokumentu zawierającego elementy analizy ilościowej z wykorzystaniem tabel i wykresów graficznych. |
3 |
Ustalenie rocznej i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej.
Śródroczną ocenę klasyfikacyjną ustala się jako średnią ważoną wszystkich ocen uzyskanych przez ucznia w okresie od 1 września do końca pierwszego półrocza, odnotowanych w dzienniku lekcyjnym. Stosuje się następujące wagi:
ocena |
ocena bieżąca |
ocena za pracę semestralną |
---|---|---|
waga |
1 |
2 |
Roczną ocenę klasyfikacyjną ustala się jako średnią ważoną wszystkich ocen uzyskanych przez ucznia w okresie od początku drugiego półrocza do końca roku szkolnego, odnotowanych w dzienniku lekcyjnym i oceny klasyfikacyjnej śródrocznej. Stosuje się następujące wagi:
ocena |
ocena bieżąca |
ocena za pracę semestralną |
ocena śródroczna |
---|---|---|---|
waga |
1 |
2 |
2 |
Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z informatyki.
Uczeń, który z przyczyn uzasadnionych, takich jak:
częsta, usprawiedliwiona nieobecność w szkole,
kłopoty zdrowotne,
inne, ważne przyczyny,
nie mógł uzyskać w pełni go satysfakcjonującej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej może zgłosić gotowość jej poprawiania.
Poprawa oceny jest w formie pisemnego testu, w którym wyniki uzyskuje się jako efekt ćwiczeń praktycznych wykonanych na komputerze. Zakres zestawu zadań jest zgodny ze standardami wymagań z informatyki i odpowiada wymaganiom oceny, którą chce uzyskać uczeń.