kontakt

Scenariusz zajęć otwartych prowadzonych Metodą Dobrego Startu

Temat: Usprawnianie psychomotoryczne dzieci w oparciu o piosenkę Smutno - wesoła jesień.

Cele edukacyjno - terapeutyczne:

  • rozwijanie umiejętności wyrazistego czytania ze zrozumieniem oraz uważnego słuchania
  • doskonalenie umiejętności segregowania wyrazów wg alfabetu
  • usprawnianie poszczególnych analizatorów (słuchowego, wzrokowego, dotykowego i kinestetyczno-ruchowego)
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo - słuchowo - ruchowej
  • automatyzacja ruchów ręki wiodącej

Pomoce: teksty zagadek, rozsypanka wyrazowa, plansza ze wzorem wypukłym, dla każdego dziecka: 4 woreczki, tacka z kaszą manna, plansza ze wzorem, mazaki, kredki, karta pracy, sylweta "Pani Jesieni", "ślimaczki" z papieru, klej.

Przebieg zajęć:

  1. Zajęcia wprowadzające
    1. Powitanie gości.
    2. Rozwiązywanie zagadek
    3. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie, pośrodku stoją dwa kosze. W jednym z koszy znajdują się kolorowe liście na których umieszczone są jesienne zagadki. Chętne dziecko podchodzi losuje zagadkę odczytuje ją głośno i wyraźnie aby inne dzieci zrozumiały. Inne odgaduje co jest rozwiązaniem i wyszukuje w koszu kartki na której napisane jest rozwiązanie.

  1. Spadłem nagle z drzewa
    leżę na trawniku,
    w brązowej koszulce,
    w zielonym płaszczyku.
    (kasztan)
  1. Spadają z drzewa żółte, czerwone
    Wiatr je niesie w każdą stronę
    (liście)
  1. Kwitną gdy z wakacji
    wracamy do szkoły,
    a cały las staje się
    wtedy liliowy
    (wrzosy)
  1. Złocą się już drzewa, krzewy.
    bo to polska jesień
    W lesie kwitnie wrzos liliowy,
    nadszedł miesiąc .....................
    (wrzesień)
  1. To miesiąc smutny taki,
    bo odleciały już ptaki.
    I liść ostatni już opadł.
    Ten miesiąc zwie się........
    (listopad)
  1. On dziesiąty jest w kolejce,
    Gdzie stoi dwanaście miesięcy.
    (październik)
  1. Tkała jesień srebrne nici,
    a wiatr je po świecie niesie...
    stroi nimi pola, łąki
    i wiesza na drzewach w lesie.
    (babie lato)
  1. Gdy byłem mały
    w miseczce siedziałem
    Spadłem, urosłem
    i dębem zostałem.
    (żołądź)
  1. Dojrzałe okrągłe
    i błyszczy ładnie.
    Gdy dmuchnie wiatr jesienny
    Za ziemię upadnie.
    (jabłko)
  1. Utraciła dawno swe liście zielone.
    Zostały jej jeszcze korale czerwone.
    (jarzębina)

    1. Ułożenie wyrazów wg alfabetu (przypięcie kartek z wyrazami do tablicy)
    2. Karta pracy nr 1
      Dzieci porządkują wyniki malejąco. Poczym wpisują je w tabelę i odczytują hasło będące tytułem piosenki
    3. Wysłuchanie piosenki: "Smutno - wesoła jesień" i rozmowa na temat jej treści.
  1. Zajęcia właściwe.
    1. Ćwiczenia ruchowe
      • Ilustracja ruchowa piosenki
        Dzieci poruszają się na dywanie w rytm piosenki. Każdy stara się zilustrować ruchem piosenkę.
      • Kreślenie w powietrzu wzorów podanych przez prowadzącego
        Dzieci poruszają się w rytm muzyki na przerwę w muzyce rytmizują jesienne rymowanki kreśląc w powietrzu wzory.

      "Przyszła jesień, chłodna jesień
      Wrzesień, październik, listopad, liść jesienny dawno opadł"
      [] []

    2. Ćwiczenia ruchowo - słuchowe
      • Wystukiwanie rytmu do piosenki na woreczkach
        • I zwrotka - prawą dłonią
        • II zwrotka - lewą dłonią
        • refren - dzieci klaszczą nad głową
    3. 3 Ćwiczenia ruchowo - słuchowo - wzrokowe
      Prezentacja wzoru graficznego, dokładne omówienie wzoru (liczba elementów ułożenie w przestrzeni) oraz sposobu kreślenia.
      [] [] [Rozmiar: 1840 bajtów]
    4. Wykonanie kolejnych wzorów przy jednoczesnym śpiewaniu piosenki
      • wodzenie palcem po wypukłym wzorze
      • (chętne dziecko podchodzi do tablicy i wodzi palcem po wzorze, pozostałe rysują dłonią w powietrzu)
      • wodzenie palcem po wzorze narysowanym na kartkach A-4
      • odtwarzanie wzoru na tackach z kaszą
      • rysowanie wzoru po śladzie na kartkach
    5. Ozdabianie sylwet "Pani Jesieni" elementami wzoru. Doklejanie włosów z papierowych "ślimaków".
  2. Zakończenie zajęć
    1. Oglądnie prac, omówienie wyglądu, poszukiwanie elementów wzoru w pracy plastycznej
    2. Ocena zajęć każde dziecko listek i przykleja je w rubryce wg własnej oceny (dzieci oceniają swoje zaangażowanie na zajęciach oraz czy zajęcia im się podobały czy tez nie)

[] [] []

Karta pracy nr 1.

Małgorzata Kasperuk


Data ostatniej modyfikacji: 1. kwietnia 2005, 22:54:17
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
16-100 Sokółka
ul. Grodzieńska 43
telefon: (0-85)711 21 45; fax: (0-85) 711 24 43