Analiza wyników sprawdzianu klas VI – tych Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce

przeprowadzonego 1 kwietnia 2004 roku

sporządzona na podstawie

Raportu Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.


  1. Średnie wyniki sprawdzianu.

1 kwietnia 2004 roku sprawdzian napisało 122 szóstoklasistów, co stanowiło 100% uczniów klas VI – tych uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce. Najwyższy wynik uzyskany ze sprawdzianu to 40 punktów (2 uczniów), najniższy to 6 punktów na 40 możliwych. Taki wynik uzyskał 1 uczeń. Rozstęp wyników wyniósł 34 punkty. Średni wynik naszej szkoły to 27,70 punktów.

Rozkład częstości wyników punktowych uzyskanych przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce.



Porównanie średnich wyników sprawdzianu w Polsce, województwie podlaskim, powiecie sokólskim i Szkole Podstawowej nr 1 w Sokółce ilustruje poniższy wykres.



  1. Średnie wyniki w oddziałach.





Powyższe dane wskazują na duże zróżnicowanie osiągnięć uczniów w poszczególnych oddziałach. Rozstęp punktowy pomiędzy klasą, która uzyskała najwyższą średnią a klasą która miała wynik najniższy, wyniósł 5,9 punktów. Przyczyny tego mogą być następujące:


  1. Wyniki uczniów klas VI – tych opisane za pomocą 9 – cio stopniowej skali staninowej.



Rozkład wyników dla całej szkoły wygląda następująco.



Stanin

Opis wyniku

Wynik ucznia

(województwo podlaskie)

1

najniższy

0 - 11

2

bardzo niski

12 - 15

3

niski

16 - 20

4

niżej średni

21 - 24

5

średni

25 - 28

6

wyżej średni

29 - 32

7

wysoki

33 - 35

8

bardzo wysoki

36 - 38

9

najwyższy

39 - 40


Powyższa tabela pozwala porównać wyniki uzyskane przez uczniów naszej szkoły z wynikami uczniów w województwie podlaskim.


  1. Poziom opanowania przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce umiejętności określonych standardami wymagań egzaminacyjnych.


Zakres badanych umiejętności przedstawia poniższa tabela.


Umiejętność

Liczba

punktów

Waga

Numery zadań arkusza S-A1-042

Czytanie

10

25,00%

1, 2, 3, 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20

Pisanie

12

30,00%

21,22

Rozumowanie

8

20,00%

4, 5, 11, 12, 23 I, 24 I, III, 25

Korzystanie z informacji

2

5,00%

16, 23 II

Wykorzystanie wiedzy w praktyce

8

20,00%

6, 7, 8, 9, 13, 24 II, IV, V

W zakresie czytania sprawdzono umiejętności:


W zakresie pisania sprawdzono umiejętności:


W zakresie rozumowania sprawdzono umiejętności:


W zakresie korzystania z informacji sprawdzono umiejętności:

W zakresie wykorzystywania wiedzy w praktyce sprawdzono umiejętności:


Poziom opanowania umiejętności określonych obszarami standardów wymagań egzaminacyjnych.




  1. Czytanie.



  1. Pisanie.



  1. Rozumowanie.



  1. Korzystanie z informacji.



  1. Wykorzystanie wiedzy w praktyce.


Analizując poziom opanowania badanych umiejętności przez uczniów należy zwrócić uwagę na spore różnice, jakie występują pomiędzy poszczególnymi klasami. Bardzo ciekawa sytuacji jest w obszarze pisanie a dotyczy umiejętności Celowe stosowanie środków językowych. Klasy VId i VIe wykazały prawie dwukrotnie wyższy poziom opanowania tej umiejętności. To są oddziały, które w naszej szkole uczyły się od klasy IV - tej.


  1. Łatwość zadań.


Aby określić poziom trudności poszczególnych zadań oraz stopień ich opanowania przez uczniów należy zastosować klasyfikację łatwości zadań. Przyjętą klasyfikację łatwości zadań oraz przypisane im stopnie osiągnięć uczniów przedstawia poniższa tabela.


Procent

uzyskanych

punktów

0 - 19

20 - 49

50 - 59

60 - 69

70 - 79

80 - 89

90 - 100

Średnia

łatwość

zadań

bardzo

trudne

trudne

umiarkowanie trudne

łatwe

bardzo łatwe

Stopień

osiągnięć

bardzo niski

niski

niżej zadowalający

zadowalający

dobry

bardzo dobry


Należy przyjąć, że uczniowie opanowali daną umiejętność, jeżeli jej łatwość wynosiła co najmniej 70%.

Średni wynik sprawdzianu w naszej szkole wyniósł 27,7 to jest 69,25% (w całej populacji szóstoklasistów odpowiednio 63,9%). Wynik ten świadczy o tym, że uczniowie kończący w 2004 roku Szkołę Podstawową nr 1 w Sokółce ogólnie w stopniu zadowalającym opanowali umiejętności, które zostały opisane w standardach wymagań i poddane badaniu na sprawdzianie.


  1. Klasyfikacja zadań i badanych umiejętności ze względu na ich łatwość.


Łatwość [%]

0 - 19

20 - 49

50 - 69

70 - 89

90 - 100

Opis

zadania bardzo trudne

zadania trudne

zadania umiarkowanie trudne

zadania łatwe

zadania bardzo łatwe

Numery zadań

0

4, 6, 11, 24, 25

5, 7, 8, 9, 12, 15,

10, 13, 14, 16, 17, 18, 21, 22, 23

1, 2, 3, 19, 20

Liczba zadań

0

5

6

9

5

Liczba punktów

0

9

6

20

5


Analogiczną klasyfikację można przeprowadzić odnosząc się do badanych na sprawdzianie umiejętności. Kolorem zielonym zaznaczone są pola tabeli reprezentujące umiejętności, których łatwość wynosi powyżej 70%. Zadania, które na sprawdzianie badały te umiejętności okazały się dla uczniów naszej szkoły łatwe i bardzo łatwe. Pola odpowiadające zadaniom trudnym i bardzo trudnym oznaczono kolorem czerwonym.


Numer zadania

Sprawdzana umiejętność

Maksymalna liczba punktów

Łatwość dla szkoły

Łatwość dla klasy

VIa

VIb

VIc

VId

VIe

Czytanie

10

0,85


1, 2, 3, 10, 14

Odczytywanie tekstu popularnonaukowego i użytkowego

5

0,89

0,84

0,88

0,86

0,93

0,94

17, 18, 19, 20

Odczytywanie tekstu literackiego

4

0,86

0,74

0,94

0,88

0,80

0,93

15

Rozumienie pojęcia przenośni

1

0,66

0,41

0,68

0,76

0,70

0,82

Pisanie

12

0,78


21

(kryterium I, II, III, IV)

Redagowanie opowiadania odtwórczego

5

0,87

0,74

0,93

0,86

0,95

0,90

22

(kryterium I, II)

Redagowanie ogłoszenia

2

0,80

0,59

0,86

0,82

0,83

0,91

21

(kryterium V)

Celowe stosowanie środków językowych

1

0,52

0,37

0,43

0,40

0,70

0,77

21

(kryterium VI)

Przestrzeganie norm gramatycznych

1

0,56

0,48

0,61

0,56

0,50

0,64

21 (kryterium VII)

22 (kryterium III)

Przestrzeganie norm ortograficznych

2

0,82

0,76

0,86

0,80

0,83

0,89

21

(kryterium VIII)

Przestrzeganie norm interpunkcyjnych

1

0,70

0,67

0,79

0,48

0,75

0,82

Rozumowanie

8

0,50


5,

23 (kryterium I)

Rozpoznawanie charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych

2

0,71

0,56

0,75

0,72

0,70

0,86

4

Umieszczanie dat w przedziałach czasowych

1

0,41

0,48

0,43

0,40

0,20

0,50

11, 12, 25

Opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego, diagramu słupkowego

3

0,41

0,38

0,39

0,40

0,38

0,50

24

(kryterium I, III)

Ustalanie sposobu rozwiązania zadania

2

0,48

0,50

0,50

0,46

0,43

0,52

Korzystanie z informacji

2

0,77


16

23 (kryterium II)

Posługiwanie się źródłami informacji

2

0,77

0,67

0,79

0,80

0,75

0,89

Wykorzystanie wiedzy w praktyce

8

0,53


8

Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem własności figur geometrycznych

1

0,62

0,58

0,64

0,59

0,63

0,68

6, 9, 13

Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących długości, pieniędzy, czasu

3

0,57

0,59

0,54

0,52

0,70

0,55

24

(kryterium II, IV)

Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących pola

2

0,41

0,43

0,45

0,40

0,35

0,43

7,

24 (kryterium V)

Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących wagi

2

0,48

0,50

0,45

0,46

0,40

0,57

Mimo dużego zróżnicowania wyników w poszczególnych klasach VI – tych, na podstawie powyższej tabeli można określić, które umiejętności nie sprawiły naszym uczniom większego problemu, a które dla większości z nich okazały się za trudne. Pierwsze można określić jako mocne strony szkoły, drugie jako słabe.


  1. Mocne strony szkoły.


  1. Odczytywanie tekstu popularnonaukowego i użytkowego.

  2. Odczytywanie tekstu literackiego.

  3. Redagowanie opowiadania odtwórczego.

  4. Redagowanie ogłoszenia.

  5. Przestrzeganie norm ortograficznych.

  6. Rozpoznawanie charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych.

  7. Posługiwanie się źródłami informacji.


  1. Słabe strony szkoły.


  1. Celowe stosowanie środków językowych.

  2. Umieszczanie dat w przedziałach czasowych.

  3. Opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego, diagramu słupkowego.

  4. Ustalanie sposobu rozwiązania zadania.

  5. Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących pola.

  6. Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących wagi.


  1. Porównanie średnich wyników sprawdzianu w latach 2002, 2003 i 2004.




Powyższy wykres obrazuje różnicę pomiędzy średnim wynikiem województwa podlaskiego a analogicznym wynikiem naszej szkoły we wszystkich, przeprowadzonych do tej pory sprawdzianach klas szóstych. Ta różnica znowu wzrosła na korzyść Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce.

MW