Analiza wyników sprawdzianu klas VI – tych Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce
przeprowadzonego 1 kwietnia 2004 roku
sporządzona na podstawie
Raportu Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej.
Średnie wyniki sprawdzianu.
1 kwietnia 2004 roku sprawdzian napisało 122 szóstoklasistów, co stanowiło 100% uczniów klas VI – tych uczęszczających do Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce. Najwyższy wynik uzyskany ze sprawdzianu to 40 punktów (2 uczniów), najniższy to 6 punktów na 40 możliwych. Taki wynik uzyskał 1 uczeń. Rozstęp wyników wyniósł 34 punkty. Średni wynik naszej szkoły to 27,70 punktów.
Rozkład częstości wyników punktowych uzyskanych przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce.
Porównanie
średnich wyników sprawdzianu w Polsce, województwie
podlaskim, powiecie sokólskim i
Szkole Podstawowej nr 1 w Sokółce ilustruje poniższy wykres.
Średnie wyniki w oddziałach.
Powyższe
dane wskazują na duże zróżnicowanie osiągnięć uczniów w
poszczególnych oddziałach. Rozstęp punktowy pomiędzy klasą,
która uzyskała najwyższą średnią a klasą która miała
wynik najniższy, wyniósł 5,9 punktów. Przyczyny tego
mogą być następujące:
zastosowanie w szkole różnych kryteriów doboru uczniów do poszczególnych oddziałów,
realizowanie różnych programów nauczania,
stosowanie różnych metod nauczania.
Wyniki uczniów klas VI – tych opisane za pomocą 9 – cio stopniowej skali staninowej.
Rozkład
wyników dla całej szkoły wygląda następująco.
Stanin |
Opis wyniku |
Wynik ucznia (województwo podlaskie) |
---|---|---|
1 |
najniższy |
0 - 11 |
2 |
bardzo niski |
12 - 15 |
3 |
niski |
16 - 20 |
4 |
niżej średni |
21 - 24 |
5 |
średni |
25 - 28 |
6 |
wyżej średni |
29 - 32 |
7 |
wysoki |
33 - 35 |
8 |
bardzo wysoki |
36 - 38 |
9 |
najwyższy |
39 - 40 |
Powyższa tabela pozwala porównać wyniki uzyskane przez uczniów naszej szkoły z wynikami uczniów w województwie podlaskim.
Poziom opanowania przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 w Sokółce umiejętności określonych standardami wymagań egzaminacyjnych.
Zakres badanych umiejętności przedstawia poniższa tabela.
Umiejętność |
Liczba punktów |
Waga |
Numery zadań arkusza S-A1-042 |
---|---|---|---|
Czytanie |
10 |
25,00% |
1, 2, 3, 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20 |
Pisanie |
12 |
30,00% |
21,22 |
Rozumowanie |
8 |
20,00% |
4, 5, 11, 12, 23 I, 24 I, III, 25 |
Korzystanie z informacji |
2 |
5,00% |
16, 23 II |
Wykorzystanie wiedzy w praktyce |
8 |
20,00% |
6, 7, 8, 9, 13, 24 II, IV, V |
W zakresie czytania sprawdzono umiejętności:
odczytywania tekstu popularnonaukowego,
odczytywania tekstu literackiego,
odczytywania tekstu użytkowego.
W zakresie pisania sprawdzono umiejętności:
redagowania opowiadania odtwórczego,
redagowania ogłoszenia.
W zakresie rozumowania sprawdzono umiejętności:
umieszczania dat w przedziałach czasowych,
rozpoznawania charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych,
opisywania sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego, diagramu słupkowego,
ustalania sposobu rozwiązania zadania.
W zakresie korzystania z informacji sprawdzono umiejętności:
posługiwania się źródłami informacji.
W zakresie wykorzystywania wiedzy w praktyce sprawdzono umiejętności:
rozwiązywania problemów praktycznych z wykorzystywaniem własności figur geometrycznych oraz obliczeń dotyczących czasu, pieniędzy, długości, pola i wagi.
Poziom opanowania umiejętności określonych obszarami standardów wymagań egzaminacyjnych.
Czytanie.
Pisanie.
Rozumowanie.
Korzystanie z informacji.
Wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Analizując
poziom opanowania badanych umiejętności przez uczniów należy
zwrócić uwagę na spore różnice, jakie występują
pomiędzy poszczególnymi klasami. Bardzo ciekawa sytuacji jest
w obszarze pisanie a dotyczy umiejętności Celowe
stosowanie środków językowych. Klasy VId i VIe wykazały
prawie dwukrotnie wyższy poziom opanowania tej umiejętności. To są
oddziały, które w naszej szkole uczyły się od klasy IV - tej.
Łatwość zadań.
Aby określić poziom trudności poszczególnych zadań oraz stopień ich opanowania przez uczniów należy zastosować klasyfikację łatwości zadań. Przyjętą klasyfikację łatwości zadań oraz przypisane im stopnie osiągnięć uczniów przedstawia poniższa tabela.
Procent uzyskanych punktów |
0 - 19 |
20 - 49 |
50 - 59 |
60 - 69 |
70 - 79 |
80 - 89 |
90 - 100 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Średnia łatwość zadań |
bardzo trudne |
trudne |
umiarkowanie trudne |
łatwe |
bardzo łatwe |
||
Stopień osiągnięć |
bardzo niski |
niski |
niżej zadowalający |
zadowalający |
dobry |
bardzo dobry |
Należy przyjąć, że uczniowie opanowali daną umiejętność, jeżeli jej łatwość wynosiła co najmniej 70%.
Średni wynik sprawdzianu w naszej szkole wyniósł 27,7 to jest 69,25% (w całej populacji szóstoklasistów odpowiednio 63,9%). Wynik ten świadczy o tym, że uczniowie kończący w 2004 roku Szkołę Podstawową nr 1 w Sokółce ogólnie w stopniu zadowalającym opanowali umiejętności, które zostały opisane w standardach wymagań i poddane badaniu na sprawdzianie.
Klasyfikacja zadań i badanych umiejętności ze względu na ich łatwość.
Łatwość [%] |
0 - 19 |
20 - 49 |
50 - 69 |
70 - 89 |
90 - 100 |
---|---|---|---|---|---|
Opis |
zadania bardzo trudne |
zadania trudne |
zadania umiarkowanie trudne |
zadania łatwe |
zadania bardzo łatwe |
Numery zadań |
0 |
4, 6, 11, 24, 25 |
5, 7, 8, 9, 12, 15, |
10, 13, 14, 16, 17, 18, 21, 22, 23 |
1, 2, 3, 19, 20 |
Liczba zadań |
0 |
5 |
6 |
9 |
5 |
Liczba punktów |
0 |
9 |
6 |
20 |
5 |
Analogiczną klasyfikację można przeprowadzić odnosząc się do badanych na sprawdzianie umiejętności. Kolorem zielonym zaznaczone są pola tabeli reprezentujące umiejętności, których łatwość wynosi powyżej 70%. Zadania, które na sprawdzianie badały te umiejętności okazały się dla uczniów naszej szkoły łatwe i bardzo łatwe. Pola odpowiadające zadaniom trudnym i bardzo trudnym oznaczono kolorem czerwonym.
Numer zadania |
Sprawdzana umiejętność |
Maksymalna liczba punktów |
Łatwość dla szkoły |
Łatwość dla klasy |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
VIa |
VIb |
VIc |
VId |
VIe |
||||
Czytanie |
10 |
0,85 |
|
|||||
1, 2, 3, 10, 14 |
Odczytywanie tekstu popularnonaukowego i użytkowego |
5 |
0,89 |
0,84 |
0,88 |
0,86 |
0,93 |
0,94 |
17, 18, 19, 20 |
Odczytywanie tekstu literackiego |
4 |
0,86 |
0,74 |
0,94 |
0,88 |
0,80 |
0,93 |
15 |
Rozumienie pojęcia przenośni |
1 |
0,66 |
0,41 |
0,68 |
0,76 |
0,70 |
0,82 |
Pisanie |
12 |
0,78 |
|
|||||
21 (kryterium I, II, III, IV) |
Redagowanie opowiadania odtwórczego |
5 |
0,87 |
0,74 |
0,93 |
0,86 |
0,95 |
0,90 |
22 (kryterium I, II) |
Redagowanie ogłoszenia |
2 |
0,80 |
0,59 |
0,86 |
0,82 |
0,83 |
0,91 |
21 (kryterium V) |
Celowe stosowanie środków językowych |
1 |
0,52 |
0,37 |
0,43 |
0,40 |
0,70 |
0,77 |
21 (kryterium VI) |
Przestrzeganie norm gramatycznych |
1 |
0,56 |
0,48 |
0,61 |
0,56 |
0,50 |
0,64 |
21 (kryterium VII) 22 (kryterium III) |
Przestrzeganie norm ortograficznych |
2 |
0,82 |
0,76 |
0,86 |
0,80 |
0,83 |
0,89 |
21 (kryterium VIII) |
Przestrzeganie norm interpunkcyjnych |
1 |
0,70 |
0,67 |
0,79 |
0,48 |
0,75 |
0,82 |
Rozumowanie |
8 |
0,50 |
|
|||||
5, 23 (kryterium I) |
Rozpoznawanie charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych |
2 |
0,71 |
0,56 |
0,75 |
0,72 |
0,70 |
0,86 |
4 |
Umieszczanie dat w przedziałach czasowych |
1 |
0,41 |
0,48 |
0,43 |
0,40 |
0,20 |
0,50 |
11, 12, 25 |
Opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego, diagramu słupkowego |
3 |
0,41 |
0,38 |
0,39 |
0,40 |
0,38 |
0,50 |
24 (kryterium I, III) |
Ustalanie sposobu rozwiązania zadania |
2 |
0,48 |
0,50 |
0,50 |
0,46 |
0,43 |
0,52 |
Korzystanie z informacji |
2 |
0,77 |
|
|||||
16 23 (kryterium II) |
Posługiwanie się źródłami informacji |
2 |
0,77 |
0,67 |
0,79 |
0,80 |
0,75 |
0,89 |
Wykorzystanie wiedzy w praktyce |
8 |
0,53 |
|
|||||
8 |
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem własności figur geometrycznych |
1 |
0,62 |
0,58 |
0,64 |
0,59 |
0,63 |
0,68 |
6, 9, 13 |
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących długości, pieniędzy, czasu |
3 |
0,57 |
0,59 |
0,54 |
0,52 |
0,70 |
0,55 |
24 (kryterium II, IV) |
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących pola |
2 |
0,41 |
0,43 |
0,45 |
0,40 |
0,35 |
0,43 |
7, 24 (kryterium V) |
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących wagi |
2 |
0,48 |
0,50 |
0,45 |
0,46 |
0,40 |
0,57 |
Mimo dużego zróżnicowania wyników w poszczególnych klasach VI – tych, na podstawie powyższej tabeli można określić, które umiejętności nie sprawiły naszym uczniom większego problemu, a które dla większości z nich okazały się za trudne. Pierwsze można określić jako mocne strony szkoły, drugie jako słabe.
Mocne strony szkoły.
Odczytywanie tekstu popularnonaukowego i użytkowego.
Odczytywanie tekstu literackiego.
Redagowanie opowiadania odtwórczego.
Redagowanie ogłoszenia.
Przestrzeganie norm ortograficznych.
Rozpoznawanie charakterystycznych cech obiektów przyrodniczych.
Posługiwanie się źródłami informacji.
Słabe strony szkoły.
Celowe stosowanie środków językowych.
Umieszczanie dat w przedziałach czasowych.
Opisywanie sytuacji przedstawionej w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego, diagramu słupkowego.
Ustalanie sposobu rozwiązania zadania.
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących pola.
Rozwiązywanie problemów praktycznych z wykorzystaniem obliczeń dotyczących wagi.
Porównanie średnich wyników sprawdzianu w latach 2002, 2003 i 2004.
Powyższy wykres obrazuje różnicę pomiędzy średnim wynikiem województwa podlaskiego a analogicznym wynikiem naszej szkoły we wszystkich, przeprowadzonych do tej pory sprawdzianach klas szóstych. Ta różnica znowu wzrosła na korzyść Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce.
MW