Plan naprawczy
przyjęty do realizacji w klasach VI – tych Szkoły Podstawowej nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
po wykonaniu analizy wyników próbnego sprawdzianu
przeprowadzonego 10 listopada 2003 roku
|
Przygotowany przez zespół nauczycieli: Maria Krupa Elżbieta Plichta Krystyna Grzesik Ewa Zajczyk Urszula Bronowicz Mieczysław Wierzbicki |
---|
|
|
---|
Wstęp:
Po dokonaniu analizy sprawdzianów, przez zespół wychowawców oraz nauczycieli uczących w klasach szóstych, zostały wyodrębnione umiejętności wymagające doskonalenia oraz określono sposoby pracy z uczniami. Ponieważ większość słabych stron w każdej klasie jest zbliżona, zaproponowano wspólne zadania, które będą realizowane podczas pracy z uczniami na wszystkich zajęciach lekcyjnych. Nauczyciele uczący w klasach szóstych wspólnie określili sposoby pracy i podjęli się ich realizacji.
Wyodrębniono również konkretne działania, mające na celu doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem nie tylko tekstów literackich czy użytkowych, ale również poleceń i instrukcji oraz usprawnienie wykorzystywania wiedzy w praktyce.
Wymagane działania, to:
Nauczyciel każdego przedmiotu przygotuje szczegółowo zadanie wieloczynnościowe z konkretną instrukcją i zrealizuje je z uczniami klas szóstych w ramach zajęć lekcyjnych (przykład takiego zadania opisany w punkcie A).
W ćwiczeniach realizowanych na lekcjach, szczególnie matematyki, przyrody, informatyki, oraz w sprawdzianach przedmiotowych należy korzystać z zadań, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy w praktyce oraz zmusza ucznia do dokonania analizy i interpretacji wyniku. (przykład zadania opisany w punkcie B)
Koordynatorem wykonania zadań jest wychowawca klasy, który współdziała z nauczycielami przedmiotów. W tym celu należy:
zaplanować zadania do realizacji,
zindywidualizować zadania zgodnie z wymaganiami planu naprawczego dla konkretnego zespołu klasowego,
zrealizować zadania (część zadań zrealizować przed terminem sprawdzianu w klasach VI – tych, pozostałe po sprawdzianie)
dbać o to, aby uczeń nie był zmuszony realizować kilka projektów w tym samym czasie.
Propozycje pracy
Umiejętności wymagające doskonalenia |
Sposoby pracy |
Przedmioty |
---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Konkretne działania zalecane do realizacji na wszystkich przedmiotach w klasach VI – tych.
Zaproponowanie zadań, zawierających wiele poleceń połączonych ze sobą, których wykonanie będzie wymagało konkretnej instrukcji i wielu czynności powiązanych ze sobą.
Przykładowe zadanie:
Uczę się obserwować przyrodę
Instrukcja dla ucznia:
Zadanie zawiera 8 różnorodnych poleceń. Na wykonanie ich masz 2 tygodnie.
Zadania rozwiązuj bardzo staranie, dokładnie wypełniaj polecenia. Udzielaj czytelnych i precyzyjnych odpowiedzi.
Pracuj samodzielnie. Zadania rozwiązuj według ustalonej kolejności.
Nie używaj korektora, unikaj dużej ilości skreśleń.
Po wykonaniu wszystkich zadań poszczególne kartki ułóż tak, aby utworzyły całą pracę. Nie zapomnij podpisać pracy.
Powodzenia!
Zadanie 1:
Załóż dzienniczek pogody, w którym przez cały tydzień o tej samej godzinie będziesz odczytywał temperaturę powietrza. Zaprojektuj tabelę, w której wpiszesz:
poszczególne dni tygodnia;
odczytaną przez Ciebie temperaturę.
Nie zapomnij zapisać, o której dokonywałeś odczytów.
Pamiętaj!
Nie możesz pominąć żadnego dnia, ani zmienić godziny odczytu.
Zadanie 2:
Narysuj wykres zmian temperatury powietrza w ciągu całego tygodnia. Do wyboru masz wykres liniowy lub diagram słupkowy. Możesz również zastosować inny typ wykresu.
Zadanie 3:
Korzystając z wykresu lub tabeli odczytaj najniższą i najwyższą temperaturę powietrza, którą zaobserwowałeś o określonej godzinie, w ciągu tygodnia badań.. Zapisz temperaturę i dzień obserwacji.
Zadanie 4:
Na podstawie otrzymanych wyników oblicz średnią temperaturę tygodnia.
T1
– N - kolejne pomiary temperatury
N – ilość pomiarów
Tśrednia – temperatura średnia
Zadanie 5:
Korzystając z wykresu lub tabeli określ amplitudę temperatury tygodnia.
Amplituda temperatur jest to różnica między najwyższą a najniższą temperaturą badaną w określonej jednostce czasu.
Amplituda temperatur = najwyższa temperatura – najniższa temperatura |
Zadanie 6:
Podaj 5 cech charakteryzujących porę roku, w czasie której prowadziłeś obserwacje.
Zadanie 7:
Zaproponuj strój na wycieczkę do lasu (lub za miasto), na którą wybrałbyś się o tej porze roku.
Zadanie 8:
Przekonaj kolegę (lub koleżankę), podając 3 argumenty, żeby wybrał się z Tobą na zaplanowana wycieczkę.
Uwagi dla nauczyciela:
Nauczyciel:
przed rozdaniem kart pracy zwraca uwagę na uważne czytanie poleceń i wykonywanie ich zgodnie z instrukcją;
przestrzega czasu, który przewidział na wykonanie zadań;
przygotowuje zajęcia, podczas których każdy z uczniów prezentuje wykonaną pracę (ustala limit czasu na każdą prezentację);
sprawdza karty pracy dokonując korekty błędów merytorycznych i ortograficznych;
zapisuje krótki komentarz uzasadniając swoją korektę i ocenę;
omawia sprawdzone karty pracy z cała klasą, zwracając uwagę na najczęściej pojawiające się błędy;
w miarę potrzeb omawia karty pracy z indywidualnymi uczniami, u których zauważył największą liczbę błędów;
nakazuje, aby każdy uczeń samodzielnie i dokładnie dokonał poprawy swoich błędów;
sprawdza poprawę uczniów i w miarę potrzeby zaleca wykonanie kolejnych korekt pracy.
Formułowanie zadań, których rozwiązanie wymaga wykorzystania wiedzy w praktyce i analizowania oraz komentowania wyników obliczeń.
Przykładowe zadanie:
Pokój Agaty ma kształt sześciokąta.
Tata Agaty planuje pomalowanie podłogi. Jedna puszka lakieru ekologicznego wystarcza na pomalowanie 4 m2 podłogi. Ile puszek lakieru powinien kupić, aby pomalować podłogę dwukrotnie?
W trakcie rozwiązywania zadania należy zwrócić uwagę, aby wystąpiły następujące elementy:
Analiza rysunku, wypisanie danych i szukanych.
Zapisanie opisów słownych do wykonywanych działań (w formie pytań lub w inny sposób).
Zapisanie wszystkich wykonywanych działań w postaci wyrażeń arytmetycznych.
Analiza i komentarz otrzymanego wyniku.
Sformułowanie i zapisanie poprawnej odpowiedzi.
Przykładowy komentarz do otrzymanego wyniku (wynikiem jest 7,5 puszki):
Ilość puszek, którą można zakupić w sklepie jest liczbą naturalną. Wynik, który otrzymaliśmy jest liczbą wymierną. Aby nie zabrakło lakieru trzeba wiec kupić taką ilość puszek, aby to była pierwsza z liczb naturalnych większych od liczby 7,5. Taką liczbą jest 8.
Uwagi końcowe:
Planując działania, doskonalące umiejętności ucznia należy założyć, że każdy uczeń może i chce umiejętności te zdobyć. W podejmowanych działaniach być systematycznym i konsekwentnym, metody pracy dostosować do indywidualnych możliwości ucznia.
W miarę możliwości wszelkie działania planować w zespole nauczycieli uczących w danym oddziale, któremu przewodniczyć powinien wychowawca.
MW