Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
Sprawozdanie z realizacji planu naprawczego w klasach VI – tych w roku szkolnym 2003/2004.
Zakończył się pierwszy etap realizacji planu naprawczego w klasach VI – tych. Zrealizowano te działania, których planowane zakończenie miało nastąpić przed sprawdzianem zewnętrznym. W ramach wykonywania zadań wynikających z planu naprawczego nauczyciele uczący w klasach VI – tych podjęli następujące działania:
Przygotowali i zrealizowali zadania wieloczynnościowe – zadania z instrukcją.
W czasie zajęć lekcyjnych nauczyciele rozwiązywali zadania wymagające wykorzystania wiedzy w praktyce, a w szczególności:
redagowania krótkich wypowiedzi na zadany temat z uzasadnieniem swego zdania,
zadania dotyczące obliczeń czasu, wagi oraz wykorzystania własności liczb w sytuacjach praktycznych,
obliczenia związane ze skalą i planem,
zadania wymagające analizy i interpretacji otrzymanego wyniku,
ćwiczenia w szacowaniu.
Elementy zadań z instrukcją oraz zadania wymagające zastosowania wiedzy w praktyce zostały wykorzystane podczas sprawdzianów klasowych.
W sprawozdaniach z realizacji planu naprawczego w poszczególnych klasach wychowawcy najwięcej miejsca poświęcili zadaniom z instrukcją. Ilościowo wykonanie tego punktu w poszczególnych klasach VI – tych wyglądało następująco:
przedmiot |
Ilość zadań w poszczególnych klasach |
||||
---|---|---|---|---|---|
VIa |
VIb |
VIc |
VId |
VIe |
|
język polski |
4 |
2 |
3 |
4 |
2 |
język niemiecki |
1 |
1 |
|
|
1 |
historia |
1 |
2 |
2 |
1 |
2 |
przyroda |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
matematyka |
1 |
|
|
|
1 |
informatyka |
|
|
1 |
1 |
|
Czytając sprawozdania z realizacji tej części planu w poszczególnych klasach można zaobserwować dwa sposoby wykonania zadań z instrukcją. Jeden sposób to taki, w którym uczniowie otrzymują dokładną instrukcję zawierającą polecenia do wykonania. Przez pewien, ściśle określony czas nad zadaniem pracują i wreszcie wyniki swojej pracy dokumentują w postaci zaplanowanej i wykonanej przez siebie karty pracy. Drugi sposób podejścia do zagadnienia polega na tym, iż to nauczyciele przygotowują karty pracy zawierające polecenia do wykonania przez uczniów. Uczniowie otrzymane w ten sposób polecenia w ściśle określonym czasie realizują. Uzyskane wyniki analizują, interpretują, formułują wnioski i zapisują w otrzymanej karcie. Dokumentacją pracy ucznia jest uzupełniona przez niego karta pracy.
Czas realizacji poszczególnych zadań z instrukcją był różny. Od jednostki lekcyjnej do 2 tygodni. W każdym przypadku był dokładnie zaplanowany. Wychowawcy klas VI – tych dbali o to, aby uczniowie byli w sposób racjonalny obarczani obowiązkami wynikającymi z ich realizacji. Wynikiem realizacji wszystkich zadań z instrukcją, niezależnie od przedmiotu były karty pracy. W wyznaczonym dniu uczniowie na forum klasy swoje prace prezentowali. Komentowali sposoby wykonania zadań, wyjaśniali te zagadnienia, z którymi były największe problemy. Wszystkie karty pracy zostały przez nauczycieli sprawdzone, a uczniowie dokonali korekty błędów. Nauczyciele zwracali szczególna uwagę na estetykę, poprawność ortograficzną i interpunkcyjną sprawdzanych prac.
Pierwszy etap realizacji planu naprawczego kończy się wraz z terminem zewnętrznego sprawdzianu klas VI – tych, to jest 1 kwietnia 2004 roku. W drugim etapie, który nastąpi po sprawdzianie zostaną zrealizowane zadania z instrukcją z pozostałych przedmiotów.
W codziennej pracy nauczyciele będą zwracać szczególną uwagę na działania zmierzające do doskonalenia następujących umiejętności uczniów:
wykorzystanie wiedzy w praktyce,
dokonywanie analiz i interpretacji wyników zadań,
czytanie ze zrozumieniem,
poprawność ortograficzna, interpunkcyjna i językowa.
Treść wszystkich, przygotowanych przez nauczycieli zadań z instrukcją stanowić będzie początek zbioru, który można nazwać bankiem zadań z instrukcją. Zbiór ten zostanie opublikowany w serwisie internetowym szkoły i zostanie wydany w formie biuletynu.
Realizacja planu naprawczego stanowi zakończenie cyklu, w skład którego wchodziły następujące etapy:
Przeprowadzenie próbnego sprawdzianu klas VI – tych.
Opracowanie raportu z próbnego sprawdzianu klas VI – tych.
Analiza i interpretacja raportu w zespołach nauczycieli.
Opracowanie planu naprawczego.
Zrealizowanie planu naprawczego.
Realizacja wszystkich etapów, była wynikiem pracy zespołowej nauczycieli uczących w klasach VI – tych a szczególnie wychowawców tych klas, którzy byli odpowiedzialni za wyniki prac zespołów. Stworzyli Oni materiał, z którego będziemy korzystać w następnych latach.
MW