Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce

Sprawozdanie z realizacji planu naprawczego w klasach VI – tych w roku szkolnym 2003/2004.


Zakończył się pierwszy etap realizacji planu naprawczego w klasach VI – tych. Zrealizowano te działania, których planowane zakończenie miało nastąpić przed sprawdzianem zewnętrznym. W ramach wykonywania zadań wynikających z planu naprawczego nauczyciele uczący w klasach VI – tych podjęli następujące działania:

  1. Przygotowali i zrealizowali zadania wieloczynnościowe – zadania z instrukcją.

  2. W czasie zajęć lekcyjnych nauczyciele rozwiązywali zadania wymagające wykorzystania wiedzy w praktyce, a w szczególności:

  1. redagowania krótkich wypowiedzi na zadany temat z uzasadnieniem swego zdania,

  2. zadania dotyczące obliczeń czasu, wagi oraz wykorzystania własności liczb w sytuacjach praktycznych,

  3. obliczenia związane ze skalą i planem,

  4. zadania wymagające analizy i interpretacji otrzymanego wyniku,

  5. ćwiczenia w szacowaniu.

  1. Elementy zadań z instrukcją oraz zadania wymagające zastosowania wiedzy w praktyce zostały wykorzystane podczas sprawdzianów klasowych.

W sprawozdaniach z realizacji planu naprawczego w poszczególnych klasach wychowawcy najwięcej miejsca poświęcili zadaniom z instrukcją. Ilościowo wykonanie tego punktu w poszczególnych klasach VI – tych wyglądało następująco:


przedmiot

Ilość zadań w poszczególnych klasach

VIa

VIb

VIc

VId

VIe

język polski

4

2

3

4

2

język niemiecki

1

1

 

 

1

historia

1

2

2

1

2

przyroda

1

1

1

1

1

matematyka

1

 

 

 

1

informatyka

 

 

1

1

 


Czytając sprawozdania z realizacji tej części planu w poszczególnych klasach można zaobserwować dwa sposoby wykonania zadań z instrukcją. Jeden sposób to taki, w którym uczniowie otrzymują dokładną instrukcję zawierającą polecenia do wykonania. Przez pewien, ściśle określony czas nad zadaniem pracują i wreszcie wyniki swojej pracy dokumentują w postaci zaplanowanej i wykonanej przez siebie karty pracy. Drugi sposób podejścia do zagadnienia polega na tym, iż to nauczyciele przygotowują karty pracy zawierające polecenia do wykonania przez uczniów. Uczniowie otrzymane w ten sposób polecenia w ściśle określonym czasie realizują. Uzyskane wyniki analizują, interpretują, formułują wnioski i zapisują w otrzymanej karcie. Dokumentacją pracy ucznia jest uzupełniona przez niego karta pracy.

Czas realizacji poszczególnych zadań z instrukcją był różny. Od jednostki lekcyjnej do 2 tygodni. W każdym przypadku był dokładnie zaplanowany. Wychowawcy klas VI – tych dbali o to, aby uczniowie byli w sposób racjonalny obarczani obowiązkami wynikającymi z ich realizacji. Wynikiem realizacji wszystkich zadań z instrukcją, niezależnie od przedmiotu były karty pracy. W wyznaczonym dniu uczniowie na forum klasy swoje prace prezentowali. Komentowali sposoby wykonania zadań, wyjaśniali te zagadnienia, z którymi były największe problemy. Wszystkie karty pracy zostały przez nauczycieli sprawdzone, a uczniowie dokonali korekty błędów. Nauczyciele zwracali szczególna uwagę na estetykę, poprawność ortograficzną i interpunkcyjną sprawdzanych prac.

Pierwszy etap realizacji planu naprawczego kończy się wraz z terminem zewnętrznego sprawdzianu klas VI – tych, to jest 1 kwietnia 2004 roku. W drugim etapie, który nastąpi po sprawdzianie zostaną zrealizowane zadania z instrukcją z pozostałych przedmiotów.

W codziennej pracy nauczyciele będą zwracać szczególną uwagę na działania zmierzające do doskonalenia następujących umiejętności uczniów:

Treść wszystkich, przygotowanych przez nauczycieli zadań z instrukcją stanowić będzie początek zbioru, który można nazwać bankiem zadań z instrukcją. Zbiór ten zostanie opublikowany w serwisie internetowym szkoły i zostanie wydany w formie biuletynu.

Realizacja planu naprawczego stanowi zakończenie cyklu, w skład którego wchodziły następujące etapy:

  1. Przeprowadzenie próbnego sprawdzianu klas VI – tych.

  2. Opracowanie raportu z próbnego sprawdzianu klas VI – tych.

  3. Analiza i interpretacja raportu w zespołach nauczycieli.

  4. Opracowanie planu naprawczego.

  5. Zrealizowanie planu naprawczego.

Realizacja wszystkich etapów, była wynikiem pracy zespołowej nauczycieli uczących w klasach VI – tych a szczególnie wychowawców tych klas, którzy byli odpowiedzialni za wyniki prac zespołów. Stworzyli Oni materiał, z którego będziemy korzystać w następnych latach.

MW

wtorek 30 marzec, 2004

3