kontakt
|
Temat: Ocalić od zapomnienia - historia jednego dywanu
Scenariusz lekcji z przyrody, w szkole podstawowej z elementami dziedzictwa kulturowego w regionie, przeprowadzonej w klasie IV.
Cele:
Uczeń po skończonej lekcji powinien:
- znać twórczość ludową w regionie
- umieć wskazać przedmioty służące do wyrobu dywanów: kołowrotek, niczenice, płochy, czółenka, żelazko; spośród wszystkich eksponatów znajdujących się w izbie regionalnej w klasopracowni
- wiedzieć co to jest dywan dwustronny, jako dzieło tkactwa
Poznawczy:
- zainteresowanie się własnym regionem i jego tradycjami
- poznanie pani Heleny Olechnowicz i jej twórczości na podstawie przeprowadzonego wywiadu
Kształcący:
- wzbogacenie słownictwa o wyrazy dotyczące twórczości ludowej, szczegółnie tkactwa
- umiejętność użycia właściwych nazw do odpowiednich czynności wykonywanych w procesie tkania dywanu
- umiejętność ułożenia eksponatów etnograficznych związanych z tkactwem w odpowiedniej kolejności
- kształtowanie postawy szacunku dla pracy rąk ludzkich
- pielęgnowanie tradycji kulturowych poprzednich pokoleń
- postawa dociekliwego poszukiwania wiedzy o ginących zawodach w regionie i jego tradycjach
Metody pracy:
- pogadanka, praca z tekstem (wywiady), poszukująca, aktywizująca (kula śniegowa)
Formy:
- praca indywidualna, praca w grupach, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
- eksponaty etnograficzne związane z omawianą twórczością ludową czyli tkactwem
- izba regionalna w klasopracowni nr 14 z hasłem Ocalić od zapomnienia
- wywiady przeprowadzone przez uczniów
- tekst wywiadu z tkaczką dla każdej grupy
Przebieg lekcji:
- Część wstępna
- Nawiązanie do tematu
- Skojarzenie do hasła znajdującego się na ścianie w klasie i wyłożonych eksponatów - Ocalić od zapomnienia.
- Dlaczego w klasie zbieramy różne stare rzeczy?
- Dlaczego chcemy je ocalić od zapomnienia?
- Wyobraź sobie co by było, gdyby przez kilka pokoleń nikt nic nie mówił o tym co robił, nie można by było znaleźć żadnej informacji ani rzeczy.
- Podanie tematu i celów lekcji.
Temat: Ocalić od zapomnienia - historia jednego dywanu
Co? W jaki sposób? Po co?
Pytania te są celem lekcji.
- Jak nazywa się przekazywanie czegoś z pokolenia na pokolenie, np. obrazów, przepisów kulinarnych?
..................................................................................
(dziedzictwo)
- Po co zbieramy stare pamiątki i spisujemy informacje?
..................................................................................
(żeby ocalić od zapomnienia)
Zapis na tablicy i w zeszycie.
- Praca w grupach
- Sprawdzimy teraz co powinniśmy ocalić od zapomnienia.
- uczniowie, którzy zgłosili się do wykonania tego zadania na poprzedniej lekcji, odczytują sporządzone notatki (praca indywidualna)
- dwie uczennice czytają przeprowadzony wywiad z tkaczką Heleną Olechnowicz i rozdają kopie każdej z czterech osobnych grup
- Praca w grupach.
- zapoznać się z rzemiosłem tkactwa na podstawie analizy tekstu wywiadu
- każda grupa układa łańcuch czynności związanych z wytkaniem dywanu
- grupy po kolei podchodzą do eksponatów, dotykają je, oglądają: planują ułożenie w kolejności odpowiedniej do czynności
- Praca zbiorowa metodą śniegowej kuli (zapis na tablicy)
W jaki spośob powstaje dywan?
Z wcześniej opracowanych łańcuchów czynności i obejrzanych eksponatów każda grupa po kolei od 1 do 6 (klasa liczy 23 osoby) podaje jedną propozycję we właściwej kolejności, którą zapisujemy na tablicy.
Członkowie zespołów układają w kolejności przedmioty z wystawki, służące do wyrobu dywanu.
Przykładowy zapis:
strzyżenie owiec
|
nożyce do strzyżenia owiec
|
gremplowanie
|
wełna owcza
|
przędzenie nici z wełny
|
kołowrotek
|
farbowanie
|
motek wełny nici białych i kolorowych
|
zwijanie w kłębki
|
kłębki nici
|
snucie
|
|
nawijanie
|
|
wrzucanie nici do niczennic
|
niczennice
|
wciąganie przędzy do płochy
|
płocha - fragment
|
tkanie
|
czółenka i cewki, lajstka
|
utkany dywan
|
bieżnik, makatka
|
prasowanie dywanu
|
żelazko z duszą
|
Za każdy trafnie podany zapis i wybrany eksponat, grupa (każdy uczeń) otrzymuje po 1 pkt. za aktywność.
- Chętni uczniowie próbują w kolejności pod opieką nauczyciela, kręcić kołowrotkiem. Trudna to sztuka i nielicznym się udaje. Nie każda dziewczynka mogłaby być prząśniczką.
- Część końcowa.
Dlaczego chcemy ocalić od zapomnienia twórczość ludową?
- odpowiedzi indywidualne uczniów
- zapis wniosku końcowego na tablicy i w zeszycie
Twórczość ludowa jest dziedzictwem kultury naszego regionu. Poznając przeszłość, poznajemy korzenie, z których się wywodzimy, dlatego należy ją ocalić od zapomnienia.
- Praca domowa dla chętnych.
Zredaguj zaproszenie na wystawę tkactwa dwuosnowego pani Heleny Olechnowicz, krótko je reklamujac.
Eulalia Mroczko
P.S. Wywiad uczniwie mogą przeprowadzić z inną osobą zajmującą się tkactwem i wykorzystać go na lekcji.
|
|