kontakt
|
Zajęcia Książka bez tajemnic - klasa III.
Zajęcia Książka bez tajemnic zostały przeprowadzone w klasie III po
cyklu zajęć, podczas których uczniowie poznawali historię powstania książki,
pogłębiali i utrwalali wiadomości o budowie książki, lekturach opracowywanych w
klasach I - III. Odbyły się one w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Sokółka w
Oddziale Dziecięcym, aby uatrakcyjnić zajęcia, nadać im swoisty klimat. Już
wcześniej wielokrotnie pracowałam z moimi uczniami w tej bibliotece, dzięki
czemu czuli się tam swobodnie, potrafili właściwie się zachowywać i
pracować.
Podczas zajęć, które proponuję uczniowie pracowali w grupach. Musieli wykazać
się umiejętnością współpracy, planowania i organizowania działań
zespołu.
Pomoce dydaktyczne: karty pracy, 5 kartoników z symbolami
(oznaczenia dla grup), kredki, kartki, nożyce, kartki A2, taśma klejąca dla
każdej grupy, dyplomy.
Przebieg zajęć:
- Nauczyciel przedstawia cel zajęć (sprawdzenie i utrwalenie wiadomości o
książce i umiejętności korzystania z nich)
- Omówienie z uczniami przebiegu zajęć - nauczyciel zapowiada, że uczniowie
będą pracować w grupach, aby zdobyć zdanie do wykonania będą musieli poruszać
się po czytelni i wypożyczalni, będą mogli prosić o pomoc pracowników
biblioteki. Omówienie w obecności pracownika biblioteki zasad zachowania się
podczas zajęć, sytuacji, kiedy uczniowie mogą poprosić o pomoc panią
bibliotekarkę.
- Nauczyciel zapowiada pierwsze zadanie - każdy uczeń ma znaleźć kopertę ze
swoim imieniem i nazwiskiem, przeczytać list i wykonać zdania opisane w nim
(koperty przyczepione są w czytelni, na korytarzu, niektóre ma nauczyciel i
wręcza je uczniom). (Załącznik
nr1). W czasie, gdy uczniowie szukają listów, nauczyciel umieszcza na
stolikach znaki identyfikujące grupę i list skierowany do całej grupy zadaniami.
(Załącznik nr 2).
- Po wykonaniu ostatniego zadania z karty pracy nr 2, uczniowie
prezentują nazwę grupy, okrzyk i gest oraz omawiają wykonany znak grupy.
- Nauczyciel poleca otwarcie koperty z nr 1 (Załącznik nr 3). Od
tego momentu uczniowie postępują według wskazówek, jakie otrzymują na
kolejnych kartach pracy. Nauczyciel i pani bibliotekarka oceniają dostarczane
prze grupy uzupełnione karty pracy. Uczniowie uzupełniają karty pracy w
następującej kolejności Test znajomości lektur, Historia
książki (załącznik nr
4), Sprawdzian umiejętności zdobywania wiedzy z książek (załącznik nr 5).
- Porządkowanie miejsc pracy. Zaprezentowanie przez grupy swoich okrzyków
i gestów.
- Wypowiedzi uczniów na temat wykonywanych zadań, pracy w
grupie, oceniają atrakcyjność zajęć. Omówienie wyników pracy grupy przez uczniów,
nauczyciela, pracowników biblioteki. Wręczenie przez pracowników biblioteki
znaczków - dyplomików za wykonanie zadań. (Załącznik nr 6)
- Podziękowanie pracownikom za umożliwienie pracy w bibliotece i
uczestniczenie ich w zajęciach.
Elżbieta Kantor
|
|