kontakt

Zajęcia Książka bez tajemnic - klasa III.

Zajęcia Książka bez tajemnic zostały przeprowadzone w klasie III po cyklu zajęć, podczas których uczniowie poznawali historię powstania książki, pogłębiali i utrwalali wiadomości o budowie książki, lekturach opracowywanych w klasach I - III. Odbyły się one w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Sokółka w Oddziale Dziecięcym, aby uatrakcyjnić zajęcia, nadać im swoisty klimat. Już wcześniej wielokrotnie pracowałam z moimi uczniami w tej bibliotece, dzięki czemu czuli się tam swobodnie, potrafili właściwie się zachowywać i pracować.
Podczas zajęć, które proponuję uczniowie pracowali w grupach. Musieli wykazać się umiejętnością współpracy, planowania i organizowania działań zespołu.

Pomoce dydaktyczne: karty pracy, 5 kartoników z symbolami (oznaczenia dla grup), kredki, kartki, nożyce, kartki A2, taśma klejąca dla każdej grupy, dyplomy.

Przebieg zajęć:

  1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć (sprawdzenie i utrwalenie wiadomości o książce i umiejętności korzystania z nich)
  2. Omówienie z uczniami przebiegu zajęć - nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą pracować w grupach, aby zdobyć zdanie do wykonania będą musieli poruszać się po czytelni i wypożyczalni, będą mogli prosić o pomoc pracowników biblioteki. Omówienie w obecności pracownika biblioteki zasad zachowania się podczas zajęć, sytuacji, kiedy uczniowie mogą poprosić o pomoc panią bibliotekarkę.
  3. Nauczyciel zapowiada pierwsze zadanie - każdy uczeń ma znaleźć kopertę ze swoim imieniem i nazwiskiem, przeczytać list i wykonać zdania opisane w nim (koperty przyczepione są w czytelni, na korytarzu, niektóre ma nauczyciel i wręcza je uczniom). (Załącznik nr1). W czasie, gdy uczniowie szukają listów, nauczyciel umieszcza na stolikach znaki identyfikujące grupę i list skierowany do całej grupy zadaniami. (Załącznik nr 2).
  4. Po wykonaniu ostatniego zadania z karty pracy nr 2, uczniowie prezentują nazwę grupy, okrzyk i gest oraz omawiają wykonany znak grupy.
  5. Nauczyciel poleca otwarcie koperty z nr 1 (Załącznik nr 3). Od tego momentu uczniowie postępują według wskazówek, jakie otrzymują na kolejnych kartach pracy. Nauczyciel i pani bibliotekarka oceniają dostarczane prze grupy uzupełnione karty pracy. Uczniowie uzupełniają karty pracy w następującej kolejności Test znajomości lektur, Historia książki (załącznik nr 4), Sprawdzian umiejętności zdobywania wiedzy z książek (załącznik nr 5).
  6. Porządkowanie miejsc pracy. Zaprezentowanie przez grupy swoich okrzyków i gestów.
  7. Wypowiedzi uczniów na temat wykonywanych zadań, pracy w grupie, oceniają atrakcyjność zajęć. Omówienie wyników pracy grupy przez uczniów, nauczyciela, pracowników biblioteki. Wręczenie przez pracowników biblioteki znaczków - dyplomików za wykonanie zadań. (Załącznik nr 6)
  8. Podziękowanie pracownikom za umożliwienie pracy w bibliotece i uczestniczenie ich w zajęciach.

Elżbieta Kantor


Data ostatniej modyfikacji: 14. grudnia 2004, 08:14:34
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
16-100 Sokółka
ul. Grodzieńska 43
telefon: (0-85)711 21 45; fax: (0-85) 711 24 43