Od kilku lat w na lekcjach matematyki wykorzystuję zestawy klocków Mini PUS firmy TREFL z Sopotu. Ta prosta pomoc dydaktyczna jest bardzo lubiana przez dzieci, wyzwala ich aktywność i uatrakcyjnia prowadzone zajęcia.
Mini PUS to zestaw składający się z 12 klocków ponumerowanych od 1 do 12. Z drugiej strony każdego klocka umieszczone są kolorowe elementy, które po odpowiednim ułożeniu dają określony wzór. Klocki znajdują się w otwieranym pudełku. Każda część pudełka, górna i dolna, jest podzielona na 12 pól odpowiadających wielkości klocków. W dolnej części pola są ponumerowane od 1 do 12.
JAK PRZYGOTOWAĆ ZESTAW DO PRACY
Po otwarciu
układamy klocki według numerów na górnej części pudełka, jak pokazuje zdjęcie...
Każdemu klockowi odpowiada zadanie do wykonania np. klockowi numer 1 odpowiada zadanie numer 1 na karcie zadań. Po rozwiązaniu uczeń odszukuje poprawną odpowiedź oraz informacje, na które miejsce w dolnej części pudełka ma położyć dany klocek.
Po rozwiązaniu wszystkich 12 zadań i
przełożeniu wszystkich klocków z górnej części pudełka na dolną uczeń zamyka
pudełko i odwraca je na drugą stronę. Po otwarciu pokaże się kolorowy wzór.
Jeśli jest on zgodny ze wzorem podanym w karcie zadań oznacza to, że uczeń
poprawnie rozwiązał wszystkie zadania.Jeśli okaże się, że we wzorze są niezgodności,
uczeń wyjmuje klocki, które nie pasują, jeszcze raz próbuje rozwiązać odpowiadające
im zadania i ponownie sprawdza.
Przygotowanie kart pracy nie jest skomplikowane i każdy kto się tym zainteresuje z pewnością będzie miał własne i oryginalne pomysły . Ważna jest atrakcyjna forma i czytelne informacje dotyczące miejsca położenia każdego klocka.
Przedstawione poniżej przykłady umieściłam w tabelach, każda z nich jednak jest wymaga zastosowania innego typu umiejętności.. W pierwszej podane są odpowiedzi do wszystkich dwunastu zadań – uczeń wybiera prawidłową. W drugiej tabeli do każdego zadania są do wyboru trzy odpowiedzi – uczeń wybiera jedną z nich, tak jak w przypadku testu wielokrotnego wyboru.Trzecie zadanie polega na dobraniu pasujących do siebie obiektów.
Bardzo czytelne i jasne dla dzieci są też karty pracy podzielone na dwie części: w jednej znajdują się zadania, a w drugiej odpowiedzi do wyboru. Wówczas można nadać takiej karcie atrykcyjny graficznie wygląd (dodać rysunki, odpowiedzi umieścić w gwiazdkach, chmurkach itp.).
Warto przygotować na jedne zajęcia zestawy trudniejsze i łatwiejsze, by każdy uczeń, nawet ten słaby mógł poczuć satysfakcję z dobrze wykonanego zadania
Zachęcam wszystkich do skorzystania z tego pomysłu. Jestem pewna, że dzieci polubią pracę z Mini PUS-ami, a przez to chętniej i bardziej aktywnie będą uczestniczyły w zajęciach.
Elżbieta Plichta
POLA WIELOKĄTÓW ZADANIA (kl.V)
NUMER KLOCKA |
ZADANIE |
1 |
Ile razy pole prostokąta o bokach 60 cm i 15 cm jest większe od pola kwadratu o boku 15 cm? |
2 |
Oblicz pole trapezu w którym wysokość ma 18 długości, a suma długości jego podstaw jest o 4 większa od tej wysokości. |
3 |
Przekątna rombu ma 14 , a druga przekątna jest o 3 krótsza. Oblicz pole rombu. |
4 |
Pole równoległoboku jest równe 84. Jeden z jego boków ma 12. Oblicz wysokość poprowadzoną na ten bok. |
5 |
Oblicz obwód rombu o polu 30 i wysokości 5. |
6 |
Pole trójkąta jest równe 150. Jeden z jego boków ma długość 15. Oblicz wysokość poprowadzoną na ten bok. |
7 |
Pole kwadratu jest równe 50. Oblicz długość jego przekątnej. |
8 |
Pole trapezu jest równe 60. Jedna z podstaw ma długość 3, a druga jest od niej 4 razy dłuższa. Oblicz wysokość trapezu. |
9 |
Pole rombu wynosi 150, a jedna z jego przekątnych ma długość 20. Oblicz długość drugiej przekątnej. |
10 |
Boki równoległoboku mają długości 9 i 15. Wysokość poprowadzona na krótszy bok ma 5. Oblicz drugą wysokość równoległoboku. |
11 |
Dwie wysokości trójkąta są równe 8 i 4. Pierwsza z wysokości jest poprowadzona na bok o długości 6. Oblicz długość boku, na który jest poprowadzona druga wysokość tego trójkąta. |
12 |
Pole trapezu jest równe 200. Jedna z podstaw ma długość 24, a wysokość trapezu 8. Oblicz długość drugiej podstawy trapezu. |
Odpowiedź |
7 |
10 |
8 |
4 |
15 |
12 |
77 |
20 |
26 |
198 |
24 |
3 |
Gdzie położyć klocek |
6 |
12 |
7 |
5 |
9 |
3 |
10 |
2 |
8 |
1 |
4 |
11 |
Po prawidłowym rozwiązaniu otrzymasz wzór: | ![]() |
---|
RÓWNANIA (kl.IV)
NUMER KLOCKA |
ZADANIE |
WYBIERZ DOBRĄ ODPOWIEDŹ |
||
1 |
X + 37 = 55 |
X = 92 |
X = 18 |
X = 28 |
6 |
7 |
5 |
||
2 |
46 + X = 96 |
X = 50 |
X = 142 |
X = 52 |
3 |
4 |
1 |
||
3 |
75 – X = 29 |
X = 94 |
X = 46 |
X = 104 |
11 |
12 |
3 |
||
4 |
X – 42 = 38 |
X = 70 |
X= 4 |
X = 80 |
5 |
1 |
2 |
||
5 |
7 * C = 84 |
C = 12 |
C = 15 |
C = 91 |
6 |
2 |
10 |
||
6 |
85 : X = 5 |
X = 17 |
X = 90 |
X = 80 |
4 |
3 |
9 |
||
7 |
X : 3 = 70 |
X = 73 |
X = 67 |
X = 210 |
12 |
2 |
8 |
||
8 |
X * 28 = 56 |
X = 2 |
X = 84 |
X = 28 |
9 |
2 |
3 |
||
9 |
X : 24 = 4 |
X = 6 |
X = 20 |
X = 96 |
4 |
12 |
5 |
||
10 |
( 75 + 25) : X = 5 |
X = 15 |
X = 20 |
X = 500 |
6 |
1 |
7 |
||
11 |
X * (6 + 19) = 75 |
X = 3 |
X = 50 |
X = 100 |
11 |
10 |
9 |
||
12 |
X : (75 – 53) = 4 |
X = 18 |
X = 26 |
X = 88 |
5 |
8 |
10 |
Po prawidłowym rozwiązaniu otrzymasz wzór: | ![]() |
SKRACANIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH (kl.IV)
Znajdź ułamki równe:
Numer klocka |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Ułamek |
16 20 |
15 18 |
10 8 |
12 24 |
6 9 |
8 6 |
90 100 |
21 28 |
5 25 |
21 6 |
12 28 |
5 40 |
Ułamek |
1 2 |
3 7 |
4 5 |
7 2 |
1 5 |
5 6 |
4 3 |
9 10 |
3 4 |
1 8 |
5 4 |
2 3 |
Gdzie położyć klocek |
7 |
9 |
12 |
6 |
3 |
11 |
4 |
1 |
5 |
10 |
8 |
2 |
Po prawidłowym rozwiązaniu otrzymasz wzór: | ![]() |