Powrót

Lekcje matematyki z zestawami
mini pus.



Od kilku lat w na lekcjach matematyki wykorzystuję zestawy klocków Mini PUS firmy TREFL z Sopotu. Ta prosta pomoc dydaktyczna jest bardzo lubiana przez dzieci, wyzwala ich aktywność i uatrakcyjnia prowadzone zajęcia.


OPIS ZESTAWU

Mini PUS to zestaw składający się z 12 klocków ponumerowanych od 1 do 12. Z drugiej strony każdego klocka umieszczone są kolorowe elementy, które po odpowiednim ułożeniu dają określony wzór. Klocki znajdują się w otwieranym pudełku. Każda część pudełka, górna i dolna, jest podzielona na 12 pól odpowiadających wielkości klocków. W dolnej części pola są ponumerowane od 1 do 12.

JAK PRZYGOTOWAĆ ZESTAW DO PRACY

Po otwarciu układamy klocki według numerów na górnej części pudełka, jak pokazuje zdjęcie...

JAK PRACOWAĆ Z ZESTAWEM

Każdemu klockowi odpowiada zadanie do wykonania np. klockowi numer 1 odpowiada zadanie numer 1 na karcie zadań. Po rozwiązaniu uczeń odszukuje poprawną odpowiedź oraz informacje, na które miejsce w dolnej części pudełka ma położyć dany klocek.

Po rozwiązaniu wszystkich 12 zadań i przełożeniu wszystkich klocków z górnej części pudełka na dolną uczeń zamyka pudełko i odwraca je na drugą stronę. Po otwarciu pokaże się kolorowy wzór. Jeśli jest on zgodny ze wzorem podanym w karcie zadań oznacza to, że uczeń poprawnie rozwiązał wszystkie zadania.Jeśli okaże się, że we wzorze są niezgodności, uczeń wyjmuje klocki, które nie pasują, jeszcze raz próbuje rozwiązać odpowiadające im zadania i ponownie sprawdza.

Przygotowanie kart pracy nie jest skomplikowane i każdy kto się tym zainteresuje z pewnością będzie miał własne i oryginalne pomysły . Ważna jest atrakcyjna forma i czytelne informacje dotyczące miejsca położenia każdego klocka.

Przedstawione poniżej przykłady umieściłam w tabelach, każda z nich jednak jest wymaga zastosowania innego typu umiejętności.. W pierwszej podane są odpowiedzi do wszystkich dwunastu zadań – uczeń wybiera prawidłową. W drugiej tabeli do każdego zadania są do wyboru trzy odpowiedzi – uczeń wybiera jedną z nich, tak jak w przypadku testu wielokrotnego wyboru.Trzecie zadanie polega na dobraniu pasujących do siebie obiektów.

Bardzo czytelne i jasne dla dzieci są też karty pracy podzielone na dwie części: w jednej znajdują się zadania, a w drugiej odpowiedzi do wyboru. Wówczas można nadać takiej karcie atrykcyjny graficznie wygląd (dodać rysunki, odpowiedzi umieścić w gwiazdkach, chmurkach itp.).

Warto przygotować na jedne zajęcia zestawy trudniejsze i łatwiejsze, by każdy uczeń, nawet ten słaby mógł poczuć satysfakcję z dobrze wykonanego zadania

Zachęcam wszystkich do skorzystania z tego pomysłu. Jestem pewna, że dzieci polubią pracę z Mini PUS-ami, a przez to chętniej i bardziej aktywnie będą uczestniczyły w zajęciach.

Elżbieta Plichta


Plik w formacie doc.



POLA WIELOKĄTÓW ZADANIA (kl.V)


NUMER KLOCKA

ZADANIE

1

Ile razy pole prostokąta o bokach 60 cm i 15 cm jest większe od pola kwadratu o boku 15 cm?

2

Oblicz pole trapezu w którym wysokość ma 18 długości, a suma długości jego podstaw jest o 4 większa od tej wysokości.

3

Przekątna rombu ma 14 , a druga przekątna jest o 3 krótsza. Oblicz pole rombu.

4

Pole równoległoboku jest równe 84. Jeden z jego boków ma 12. Oblicz wysokość poprowadzoną na ten bok.

5

Oblicz obwód rombu o polu 30 i wysokości 5.

6

Pole trójkąta jest równe 150. Jeden z jego boków ma długość 15. Oblicz wysokość poprowadzoną na ten bok.

7

Pole kwadratu jest równe 50. Oblicz długość jego przekątnej.

8

Pole trapezu jest równe 60. Jedna z podstaw ma długość 3, a druga jest od niej 4 razy dłuższa. Oblicz wysokość trapezu.

9

Pole rombu wynosi 150, a jedna z jego przekątnych ma długość 20. Oblicz długość drugiej przekątnej.

10

Boki równoległoboku mają długości 9 i 15. Wysokość poprowadzona na krótszy bok ma 5. Oblicz drugą wysokość równoległoboku.

11

Dwie wysokości trójkąta są równe 8 i 4. Pierwsza z wysokości jest poprowadzona na bok o długości 6. Oblicz długość boku, na który jest poprowadzona druga wysokość tego trójkąta.

12

Pole trapezu jest równe 200. Jedna z podstaw ma długość 24, a wysokość trapezu 8. Oblicz długość drugiej podstawy trapezu.



Odpowiedź

7

10

8

4

15

12

77

20

26

198

24

3

Gdzie położyć klocek

6

12

7

5

9

3

10

2

8

1

4

11


Po prawidłowym rozwiązaniu otrzymasz wzór: rozwiązanie

RÓWNANIA (kl.IV)

NUMER KLOCKA

ZADANIE

WYBIERZ DOBRĄ ODPOWIEDŹ

1

X + 37 = 55

X = 92

X = 18

X = 28

6

7

5

2

46 + X = 96

X = 50

X = 142

X = 52

3

4

1

3

75 – X = 29

X = 94

X = 46

X = 104

11

12

3

4

X – 42 = 38

X = 70

X= 4

X = 80

5

1

2

5

7 * C = 84

C = 12

C = 15

C = 91

6

2

10

6

85 : X = 5

X = 17

X = 90

X = 80

4

3

9

7

X : 3 = 70

X = 73

X = 67

X = 210

12

2

8

8

X  *  28 = 56

X = 2

X = 84

X = 28

9

2

3

9

X : 24 = 4

X = 6

X = 20

X = 96

4

12

5

10

( 75 + 25) : X = 5

X = 15

X = 20

X = 500

6

1

7

11

X  *  (6 + 19) = 75

X = 3

X = 50

X = 100

11

10

9

12

X : (75 – 53) = 4

X = 18

X = 26

X = 88

5

8

10

Po prawidłowym rozwiązaniu otrzymasz wzór: Rozwiązanie!

SKRACANIE UŁAMKÓW ZWYKŁYCH (kl.IV)


Znajdź ułamki równe:

Numer klocka

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Ułamek

16
20
15
18
10
8
12
24
6
9
8
6
90
100
21
28
5
25
21
6
12
28
5
40



Ułamek

1
2
3
7
4
5
7
2
1
5
5
6
4
3
9
10
3
4
1
8
5
4
2
3

Gdzie położyć klocek

7

9

12

6

3

11

4

1

5

10

8

2


Po prawidłowym rozwiązaniu otrzymasz wzór: Rozwiązanie!



06 marca 2003 roku