Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
http://www.sp1sokolka.of.pl
home
sprawdziany
[] Wpisz swoje imię:

Powodzenia!


SPRAWDZIAN W SZÓSTEJ KLASIE SZKOŁY PODSTAWOWEJ 2006
"Pszczoły i miody."

Tekst do zadań od 1. do 3.

Pszczoły to niezwykłe owady. Tworzą dobrze zorganizowane społeczeństwo, w którym każdy owad pełni określone funkcje. Żyją w rodzinach, których liczebność zmienia się w zależności od pory roku. Jesienią jedna pszczela rodzina liczy około 20 tysięcy osobników, wiosną liczba pszczół w rodzinie nieco się zmniejsza, a latem wzrasta do 50 tysięcy i więcej.
W obrębie swego gniazda pszczoły utrzymują stale określoną temperaturę i wilgotność odpowiadającą ich potrzebom. Dzięki zapasom pokarmu zgromadzonym w gnieździe mogą przetrwać okres, gdy niska temperatura na zewnątrz uniemożliwia im opuszczenie ula i nie mogą zbierać nektaru z kwitnących roślin.
Utarło się w naszym języku powiedzenie pracowity jak pszczółka, a pszczoły stały się symbolem porządku, pilności i pracowitości. Nic dziwnego. Te owady pracują od świtu do nocy nie tylko dla siebie i swej pszczelej rodziny. Zbierając nektar z kwiatów, zapylają rośliny i dzięki temu zwiększają plony. To największy pożytek, jaki mamy z pszczół. Wartościowe jest również wszystko, co wytwarzają: miód, mleczko pszczele, wosk, kit. Nawet ich jad ma dużą wartość leczniczą.
Najbardziej znanym produktem wytwarzanym przez pszczoły jest miód nektarowy. Jego odmiany zależą od gatunku roślin, z których kwiatów pszczoła pobrała nektar. Są np. miody akacjowe, wrzosowe, lipowe, gryczane.
Miód ma wysoką wartość kaloryczną. Zawiera łatwo przyswajalne cukry, które są wchłaniane do organizmu bez potrzeby ich trawienia.
Miód wykazuje działanie bakteriostatyczne, tzn. hamuje rozwój i rozmnażanie się bakterii. W dawnych latach mieszano z miodem różne produkty, by je zakonserwować i zabezpieczyć przed zepsuciem. Od wieków znane są też lecznicze właściwości miodu. Do dziś przeziębienia czy stany zapalne gardła leczymy wodą z miodem i cytryną.

Na podstawie: I. Gumowska Pszczoły i ludzie, J. Guderska W ulu i na kwiatach

  1. Liczebność pszczelej rodziny
  1. latem jest mniejsza niż jesienią.
  2. nie zależy od pory roku.
  3. wiosną jest największa.
  4. jesienią jest mniejsza niż latem.

  1. Pszczoły przyczyniają się do pomnażania plonów, ponieważ
  1. wytwarzają różne miody.
  2. zachowują porządek w ulu.
  3. zapylają kwitnące rośliny.
  4. produkują wosk, kit i jad.

  1. Miód ma własności konserwujące i lecznicze, ponieważ
  1. powstrzymuje rozwój bakterii.
  2. jest łatwo strawny.
  3. powstaje z nektaru różnych roślin.
  4. jest bardzo kaloryczny.

  1. W zimowy dzień w środku ula było plus 24oC, a na zewnątrz ula minus 17,5oC. W środku ula było wtedy cieplej niż na zewnątrz o
  1. 6,5oC.
  2. 7,5oC.
  3. 40,5oC.
  4. 41,5oC.

Tekst do zadań od 5. do 7.

Człowiek hoduje pszczoły i wykorzystuje je od tysięcy lat. Najpierw miało miejsce prymitywne "podkradanie" miodu dzikim pszczołom, gnieżdżącym się w dziuplach wypróchniałych drzew lub w małych jaskiniach czy szczelinach skalnych. Potem rozwinęło się bartnictwo, tzn. hodowla pszczół w barciach, czyli naturalnych lub sztucznie wydrążonych dziuplach. A na końcu dopiero pasiecznictwo, tzn. hodowla pszczół w pasiece, czyli w skupisku uli ustawionych na niewielkiej przestrzeni.
W Polsce hodowlę pszczół w barciach znano już we wczesnym średniowieczu. Na terenie dawnych grodów - dzisiejszego Gniezna i Opola - znaleziono narzędzia z XII w. do drążenia w drzewie barci. Wraz z rozwojem bartnictwa rozwijało się prawo z nim związane. Znany jest np. statut księcia mazowieckiego Janusza I z 1401 roku określający różne obowiązki i przywileje właścicieli pszczół.
W połowie XVII wieku bartnictwo stopniowo zaczęło zanikać, za to coraz bardziej rozwijała się hodowla pszczół w pasiekach.

Na podstawie: I. Gumowska Pszczoły i ludzie

  1. Co to jest barć?
  1. Szczelina między skałami.
  2. Skupisko uli.
  3. Otwór w pniu drzewa.
  4. Mała jaskinia.

  1. Narzędzia z XII wieku znalezione w Gnieźnie i Opolu świadczą, że na tych terenach w średniowieczu
  1. podbierano miód dzikim pszczołom.
  2. zajmowano się bartnictwem.
  3. bartnictwo zaczęło zanikać.
  4. hodowano pszczoły w pasiekach.
  1. Książę mazowiecki określił prawa dotyczące właścicieli pszczół w
  1. XII wieku.
  2. XIV wieku.
  3. XV wieku.
  4. XVII wieku.

Tekst do zadania 8.

? Na rysunku obok przedstawiono fragment tapety "plaster miodu" utworzony z sześciokątów. Wszystkie boki w tych sześciokątach są tej samej długości i wszystkie kąty mają taką samą miarę.

  1. Ile osi symetrii ma narysowany fragment tapety?
  1. 6
  2. 2
  3. 1
  4. 4
  1. Kąty w narysowanych sześciokątach mają po
  1. 30o.
  2. 45o.
  3. 90o.
  4. 120o.

Tekst do zadań 10. i 11.

Lipiec z pszczół kapelą
Lipiec z pszczół kapelą
czuwa nad ogrodem,
więc mu ogrodniczka
niesie chleba z miodem.

Ewa Szelburg-Zarembina
  1. Co jest charakterystyczną cechą tego wiersza?
  1. Jest rozbudowaną przenośnią.
  2. Jest oparty na porównaniu.
  3. Zawiera wiele epitetów.
  4. Zawiera wyrazy dźwiękonaśladowcze.
  1. Które wersy wiersza się rymują?
  1. 1. i 2.
  2. 2. i 3.
  3. 2. i 4.
  4. 1. i 4.

Tekst do zadań od 12 do 14.

W sklepie "Bartnik" różne odmiany miodu są sprzedawane wyłącznie w opakowaniach oferowanych w cenniku:

?
  1. Które zdanie o miodach sprzedawanych w sklepiku "Bartnik" jest prawdziwe?
  1. Mały słoik miodu wrzosowego kosztuje tyle, co duży gryczanego.
  2. Miód akacjowy jest najdroższy, a wielokwiatowy najtańszy.
  3. Najbardziej zbliżone są ceny miodu wielokwiatowego i wrzosowego.
  4. Duże słoiki miodu lipowego i akacjowego mają tę samą cenę.
  1. Agata potrzebuje do upieczenia pierników 0,4 kg miodu. Kupuje ten miód w sklepie "Bartnik". Ile zapłaci, jeśli chce wydać jak najmniej pieniędzy?
  1. 4,50 zł.
  2. 9 zł.
  3. 8 zł.
  4. 6,40 zł.
  1. Jacek chce się dowiedzieć, o ile więcej kosztuje 1 kg miodu akacjowego kupionego w małych słoikach od 1 kg tego miodu kupionego w dużych słoikach.
    Wystarczy, aby obliczył wartość wyrażenia
  1. 10,80 : 6,20
  2. 4*6,20 - 2*10,80
  3. 10,80 - 6,20
  4. (4 - 6,20) : (2*10,80)
* - mnożenie
  1. Jedna łyżeczka miodu waży przeciętnie 7,2 g. Pan Adam wypija codziennie szklankę wody z trzema łyżeczkami miodu, a jego żona - z dwiema. Na ile dni wystarczy im słoik zawierający 360 g miodu?
  1. Na 10 dni.
  2. Na 25 dni.
  3. Na 50 dni.
  4. Na 36 dni.
  1. W dwóch słojach jest razem 7,4 litra miodu. W jednym z nich jest o 2,2 litra więcej niż w drugim. Która odpowiedź spełnia oba warunki zadania?
  1. 4,9 litra i 2,7 litra
  2. 3,7 litra i 5,9 litra
  3. 4,8 litra i 2,6 litra
  4. 2,8 litra i 4,6 litra

Tekst i mapa do zadania 17.

Jedyne w Polsce technikum pszczelarskie znajduje się w Pszczelej Woli.

?
  1. W jakim kierunku od Warszawy znajduje się Pszczela Wola?
  1. Południowo-zachodnim.
  2. Południowo-wschodnim.
  3. Północno-wschodnim.
  4. Północno-zachodnim.
  1. Na planie w skali 1:2000 odległość od ula do rosnącej na łące lipy jest równa 4 cm. Jaka jest odległość w terenie między ulem a tą lipą?
  1. 500 m
  2. 50 m
  3. 800 m
  4. 80 m
  1. Do pomalowania jednego ula zużywa się 2/3 puszki farby. Ile puszek farby trzeba kupić, żeby pomalować 14 takich uli?
  1. 21
  2. 14
  3. 10
  4. 9
  1. Samochód z ulami wyruszył z Lipowa o godzinie 255 i przybył na wrzosowisko po 50 minutach. Ustawienie uli na wrzosowisku zajęło półtorej godziny. O której godzinie zakończono ustawianie uli?
  1. 535
  2. 515
  3. 455
  4. 435

?Jeżeli na początku podałeś swoje imię (warunek konieczny, jeżeli nie wpisałeś swego imienia lub pseudonimu to wróć na początek!) i chcesz zobaczyć wyniki, jakie uzyskałeś z testu naciśnij przycisk Sprawdź, jeżeli chcesz rozwiązać jeszcze raz - przycisk Wyczyść!


   


Zadania otwarte stanowiące dalszą część sprawdzianu Pszczoły i miody




Data ostatniej modyfikacji: 4. stycznia 2007, 10:15:35
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
16-100 Sokółka
ul. Grodzieńska 43
telefon: (0-85)711 21 45; fax: (0-85) 711 24 43