Rozmiar: 4854 bajtów

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
sp1sokolka.of.pl


O Nas
Matematyka & Informatyka
Scenariusze lekcji
Karty Pracy z informatyki
Sprawdzian klas VI - tych.
Głos Uczniaków
Aktualności
Strona Główna

Strona Miasta Sokółka




Copyright © 2001 [SP1]
Organizacja międzyszkolnego konkursu ortograficznego w klasach I - III

Jedną z podstawowych umiejętności, którą kształtuje się w okresie wczesnoszkolnym jest umiejętność pisania. Na poprawność pisma składa się między innymi ortografia. Jej znajomość nabiera znaczenia szczególnie w obecnych czasach, w okresie zalewu informacji. Niepoprawnie napisany wyraz opóźnia bowiem tempo czytania, a niekiedy wręcz utrudnia zrozumienie sensu zdania.
Istotnym motywem w procesie wszelkiego uczenia się, a w tym także ortografii jest zainteresowanie. Dziecko skupia łatwiej uwagę na treściach, ćwiczeniach, które są dla niego interesujące. Zatem stosowanie na lekcjach interesujących tekstów, zagadek, ćwiczeń przeprowadzanych w formie gier i zabaw, ciekawych pomocy naukowych, sprzyja powstawaniu pozytywnej motywacji do uczenia się.
Jednym ze sposobów wzbudzania u uczniów zainteresowań nauką ortografii są klasowe, szkolne, międzyszkolne konkursy ortograficzne, które mogą mieć formę zabawy, quizu, testu.
Od kilku lat organizujemy międzyszkolne konkursy ortograficzne dla uczniów pierwszego etapu nauczania. Początkowo ich uczestnikami byli uczniowie ze szkół naszego miasta. W ostatnim roku zaprosiłyśmy do konkursu również uczniów ze szkól wiejskich.
Na łamach tego artykułu chciałybyśmy podzielić się doświadczeniami z nauczycielami, którzy chcieliby organizować podobne konkursy. Przygotowanie międzyszkolnego konkursu jest czaso - i pracochłonne. Jednak właściwie zaplanowane działania sprawią, że konkurs przebiegnie sprawnie, a jego uczestnicy i organizatorzy będą usatysfakcjonowani.
Nasze konkursy odbywały się w kwietniu, a prace nad ich przygotowaniem zaczynałyśmy już w listopadzie. Oto etapy pracy według których organizowałyśmy (w zespole czteroosobowym)nasz konkurs:

  1. Opracowanie regulaminu konkursu i ustalenie daty jego przebiegu z dyrekcją szkoły i władzami samorządowymi.
  2. Wystosowanie pism do różnych instytucji, firm z prośbą o wsparcie finansowe lub rzeczowe na rzecz konkursu.
  • Do każdego potencjalnego sponsora osobiście dostarczałyśmy podania, rozmawiałyśmy z dyrektorami, prezesami firm. Co pewien czas kontaktowałyśmy się ze sponsorami, aby zorientować się, które firmy udzielą nam wsparcia.
  1. Zebranie danych dotyczących ilości klas i uczniów z poszczególnych placówek, które maja wziąć udział w konkursie. Obliczenie, ilu uczniów może reprezentować daną szkołę w konkursie (ilość reprezentantów szkoły uzależniona jest od liczby uczniów na każdym z poziomów).
  2. Przesłanie do szkół zaproszeń, regulaminu konkursu oraz prośby o podanie nazwisk nauczycieli, którzy wyrażą chęć udziału w pracach komisji konkursowej.
  3. Wystosowanie pisma do metodyków kształcenia zintegrowanego z prośbą o przygotowanie tekstów dyktand do poszczególnych klas.
  4. Przygotowanie wzorów protokołów, dyplomów, zaproszeń, podziękowań instytucjom i członkom komisji.
  5. Zaplanowanie zajęć dzieciom na czas oczekiwania na wyniki konkursu np. nauka piosenek o tematyce ortograficznej, pląsów, występu teatrzyku szkolnego.
  • Jeżeli zamierzamy uczyć dzieci piosenek, należy zaprosić osobę, która będzie akompaniować oraz przygotować dzieciom teksty piosenek. Możemy poprosić opiekunów szkolnego teatrzyku lub wychowawcę klasy o przygotowanie przedstawienia.
  • Organizacja wolnego czasu uczestnikom konkursu uatrakcyjnia pobyt na nim, ułatwia pracę komisjom, uprzyjemnia i skraca czas oczekiwania na wyniki.
  1. Sporządzenie listy uczestników oraz składu komicji po otrzymaniu zgłoszeń ze szkół.
  • Ustalając skład komisji, należy zwrócić uwagę, aby nauczyciele nie zasiadali w komisji oceniającej prace uczniów z ich klasy.
  • Komisje dość liczne (5-7 osób), aby skrócić czas oczekiwania na wyniki do minimum.
  1. Zakup nagród książkowych ze środków przekazanych przez sponsorów, odebranie od firm drobiazgów przygotowanych na konkurs.
  • Dzięki hojności instytucji wspierających nasz konkurs, każdy uczestnik otrzymywał jakiś drobny upominek (długopis, kalendarzyk, czapkę, daszek, notesik itp.).
  1. Zaproszenie gości na konkurs – dyrekcja szkoły, władze lokalne, rodzice, nauczyciele, dziennikarz z lokalnej prasy.
  1. Wypisanie pamiątkowych dyplomów.
  • Wypisujemy dyplomy wszystkim uczestnikom, aby ułatwić i skrócić czas pracy komisji. Komisje wypisują dyplomy zwycięzcom, wcześniejsze są anulowane.
  • Wypisujemy dyplomy wszystkim uczestnikom, aby ułatwić i skrócić czas pracy komisji. Komisje wypisują dyplomy zwycięzcom, wcześniejsze są anulowane.
  1. W przededniu konkursu przygotowanie:
  1. dekoracji holu, gdzie odbywa się uroczyste rozpoczęcie konkursu oraz wręczenie nagród,
  2. sal dla poszczególnych klas, w których odbędzie się konkurs
  • ustawienie stolików,
  • umieszczenie numerków na ławkach (uczniowie siadają przy ławkach zgodnie z numerem na liście, która znajduje się na drzwiach sali),
  • rozłożenie na stolikach drobnych upominków, kartek do pisania tekstu dyktanda,
  • przygotowanie komisjom listy uczestników, protokołu, nagród, dyplomów,
  1. sali, gdzie rodzice, opiekunowie mogą poczekać na dzieci. W tej sali przygotowuje się też słodki poczęstunek
  1. Przebieg konkursu:
  1. spotkanie z członkami komisji, omówienie spraw organizacyjnych, przedstawienie zadań należących do przewodniczącego komisji,
  2. uroczyste powitanie uczestników konkursu przez gości,
  3. przedstawienie przebiegu konkursu,
  4. komisyjne otwarcie koperty z tekstami dyktand,
  5. przejście uczestników i komisji do odpowiednich sal,
  6. praca komisji – w czasie prac komisji, dzieci mogą wypić napój, zjeść ciastka oraz uczestniczą w przygotowanych atrakcjach ( nauka piosenek lub oglądanie przedstawienia),
  7. wręczanie nagród zwycięzcom i dyplomów wszystkim uczestnikom konkursu oraz podziękowań członkom komisji,
  8. pamiątkowe zdjęcia,
  1. Napisanie przez organizatorów sprawozdania z przebiegu konkursu.
  2. Opracowanie i przesłanie informacji dotyczących wyników, jakie osiągnęli uczniowie z poszczególnych szkół.
  • Szkoły otrzymują informacje dotyczące tylko ich uczniów.
  1. Przekazanie podziękowań sponsorom oraz osobom wspierającym organizację konkursu.
Przygotowanie takiego konkursu wymagało od nas wiele pracy, ale końcowy efekt rekompensował włożony trud.

Danuta Korycka
Elżbieta Kantor


Szkoła Podstawowa nr 1 w Sokółce 16-100 Sokółka ul. Grodzieńska 43 telefon: (0-85)711 2145
16. czerwca 2003, 22:28:16