![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
|
![]() |
![]() |
![]()
|
Program wychowawczy szkoły - wnioski z przeprowadzonej ankiety.ANALIZA WYNIKÓW ANKIETY UCZNIÓW Spośród 124 uczniów większość (61,3%) zna plan działań wychowawczych swojej klasy, 84% czuje się bezpiecznie w swojej szkole, natomiast 60% spotkało się w niej z przejawami przemocy.Najczęściej w naszej szkole występuje:
Rzadziej spotyka się:
![]() ![]()
W przypadku zagrożenia uczniowie najczęściej zwracają się o pomoc do:
Kolejną część ankiety stanowiły pytania dotyczące problematyki uzależnień.
Ponad połowa badanych uczniów (54%) nie wie, czy w naszej szkole są osoby biorące narkotyki, 5 osób (4%) stwierdziło, że takie osoby są, 34,6% jest przekonana, że ich nie ma. Przeważająca większość uczniów (95,2%) deklaruje, że nigdy nie zażywało narkotyków, reszta (4,8%) nie udzieliła na to pytanie odpowiedzi. Większość badanych uczniów (53,2%) twierdzi, że w naszej szkole nie można kupić narkotyków, 43,5% uczniów nie wie, a 2,4% przyznaje, że można je kupić od uczniów starszych klas lub panów chodzących po terenie szkoły. Uczniowie naszej szkoły swa wiedzę o narkotykach najczęściej czerpią :
ANALIZA WYNIKÓW ANKIETY DO RODZICÓW W badaniu wzięło udział 128 rodziców, 75% z nich zna program wychowawczy szkoły.Za najważniejsze z zadań szkoły jako środowiska wychowawczego 45,3% rodziców uważa zadanie A - opiekę wychowawców nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków, na drugim miejscu rodzice stawiają - przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia (33,6%), na kolejnym miejscu - skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego (21,9%), na ostatnim z wymienionych - ochronę wychowawczą nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej (14,8%). ![]() ![]() Większość rodziców (74,2%) uważa, że nasza szkoła jest placówką bezpieczną. Z przejawami przemocy w szkole zetknęło się 46,1% rodziców. Najczęściej dowiadują się o niej:
![]() Zdaniem rodziców nauczyciele w przypadkach wystąpienia przemocy najczęściej:
Blisko połowa badanych rodziców (47,7%) nie wie, czy w naszej szkole są uczniowie palący papierosy, ponad ? (25,8%) twierdzi, że tacy uczniowie są, natomiast 22,7% - że nie ma. Większość rodziców (53,1%) nie orientuje się, czy w szkole są uczniowie pijący alkohol, 9,4% twierdzi, że są, 31,3% zaprzecza ich istnieniu. Podobnie większość rodziców (59,4%) nie wie o istnieniu przypadków zażywania narkotyków przez uczniów naszej szkoły, 2 osoby (1,6%) potwierdziły, że są tacy, 32,8% twierdzi, że wypadków narkomanii nie ma. Przeważająca część rodziców (96,9%) nie było w sytuacji, w której ich dziecko było pod wpływem alkoholu, narkotyków lub paliło papierosy. Pozostali nie odpowiedzieli na to pytanie. ANALIZA WYNIKÓW ANKIETY DO NAUCZYCIELI Badanie przeprowadzono wśród 32 nauczycieli SP 1 w Sokółce.Większość nauczycieli (87,5%) zna szczegółowe cele i zadania swojej szkoły. Za najważniejsze z zadań szkoły jako środowiska wychowawczego uznali oni: D - skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego (34,4%), na 2 miejscu stawiają A - opiekę wychowawców nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wycho-wanków (31,3%) oraz C - przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia (31,3%), na ostatnim z podanych B - ochronę wychowawczą nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej (9,4%). (Dla porównania, zdania rodziców i nauczycieli i ich stanowiska zostały przedstawione na jednym wykresie nr 3.) Za najważniejsze z zadań nauczyciela - wychowawcy 50% badanych uznało A - kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości (31,3%), drugie co do ważności D - zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób (31,3%), kolejne - trzecie - B - kształtowanie umiejętności współistnienia w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu (25%), ostatnie z podanych C - budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę (15,6%). (Analizę porównawczą zdania rodziców i nauczycieli przedstawia wykres nr 4.) ![]() Z przejawami przemocy w szkole zetknęło się 84,4% pedagogów. Najczęściej są oni świadkami takich zdarzeń lub dowiadują się o nich od uczniów (65,6%), rzadziej od innych nauczycieli (40,6%) lub od rodziców ucznia (28,1%). Nauczyciele spotykają się z następującymi przejawami przemocy:
Będąc świadkiem przemocy nauczyciele podejmują następujące kroki:
Większość pedagogów (65,6%) nie słyszało o przypadkach picia alkoholu przez uczniów, 34,4% przyznaje, że tak. Ponad połowa (53,1%) słyszała, że uczniowie naszej szkoły palą papierosy, natomiast 46,9% temu zaprzeczyło. Przeważająca część nauczycieli (90,6%) nie słyszała o przypadkach zażywania narkotyków przez naszych uczniów, 1 osoba (3,1%) potwierdziła. Na pytanie: Czy byłeś bezpośrednim świadkiem sytuacji, w której uczeń palił papierosy, pił alkohol lub był pod jego wpływem, bądź zażywał narkotyki, względnie był pod ich wpływem? większość nauczycieli (96,9%) dała odpowiedź negatywną, pozostali nie udzielili na to pytanie odpowiedzi. Opracowała - Iwona Sawicka Szkoła Podstawowa nr 1 w Sokółce 16-100 Sokółka ul. Grodzieńska 43 telefon: (0-85)711 2145 |