Rozmiar: 4854 bajtów

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
sp1sokolka.of.pl


O Nas
Matematyka & Informatyka
Scenariusze lekcji
Karty Pracy z informatyki
Sprawdzian klas VI - tych.
Głos Uczniaków
Aktualności
Strona Główna

Strona Miasta Sokółka




Copyright © 2001 [SP1]
Program wychowawczy szkoły - wnioski z przeprowadzonej ankiety.

ANALIZA WYNIKÓW ANKIETY UCZNIÓW

Spośród 124 uczniów większość (61,3%) zna plan działań wychowawczych swojej klasy, 84% czuje się bezpiecznie w swojej szkole, natomiast 60% spotkało się w niej z przejawami przemocy.

Najczęściej w naszej szkole występuje:
  1. przezywanie (91,1%),
  2. wyśmiewanie(75,8%),
  3. bicie, kopanie lub popychanie (68,5%),
  4. obgadywanie (58,1%).

Rzadziej spotyka się:
  • grożenie i zastraszanie (24,2%),
  • okradanie (16,9%),
  • zamykanie w pomieszczeniach (16,1%),
  • wymuszanie pieniędzy (9,7%),
  • izolowanie w klasie (8,9%),
  • plucie (2,4%).
  • zmuszanie do picia alkoholu (1 osoba-0,8%),
  • zmuszanie do zażywania narkotyków, (1 osoba-0,8%),
  • zmuszanie do palenia papierosów ( 2 - 1,6%).
6,5% uczniów nie spotkało się z wyżej wymienionymi zdarzeniami.
Rodzaje przemocy.
Miejsce zdarzeń. Z przejawami przemocy uczniowie spotykają się najczęściej:
  • na korytarzu(71,8%),
  • na boisku (52,4%),
  • przed szkołą (51,6%),
  • w szatni (44,4%),
  • w sali lekcyjnej (37,9%);
rzadziej:
  • w łazience (19,4%),
  • przy sklepiku (16,9%),
sporadycznie (0,8% - 1,6%):
  • w świetlicy,
  • w magazynku,
  • przed lodowiskiem,
  • na schodach,
  • za szkołą,
  • na holu,
  • przy drzwiach głównych,
  • poza terenem szkoły,
  • wszędzie.
W większości przypadków uczniowie:
  • byli świadkami przemocy (68,5%),
  • dowiedzieli się od innych (41,1%),
  • byli poszkodowani (28,2%),
  • byli jej sprawcami (3,2%).
Według uczniów, sprawcą przemocy najczęściej (33,9%) jest jedna osoba, rzadziej grupa uczniów z tej samej klasy (25,8%), z innej klasy (23,4%) lub grupa złożona z uczniów rożnych klas (19,4%). 27,4% dzieci nie wie, kto był sprawcą przemocy.

W przypadku zagrożenia uczniowie najczęściej zwracają się o pomoc do:
  • rodziców (45,2%),
  • do nauczyciela (41,1%),
  • do wychowawcy (37,1%),
  • do koleżanki i kolegi (33,1%).
Rzadziej o pomoc proszeni są:
  • dyrektor (4,8%),
  • osoby starsze oraz rodzeństwo (3,2%),
  • pedagog szkolny (1,6%).
11,3% dzieci w przypadku zagrożenia nie potrzebuje niczyjej pomocy.

Kolejną część ankiety stanowiły pytania dotyczące problematyki uzależnień.
  • 29% dzieci stwierdziło, że w naszej szkole są uczniowie palący papierosy,
  • 28,2% nie spotkało takich uczniów,
  • a 37,9% nie wie, czy w szkole są uczniowie palący papierosy.
Na pytanie: Czy Ty palisz papierosy? - przecząco odpowiedziała większość uczniów (92%), 3,2% próbowało palić, a 1,6% (2 osoby) przyznało się, że pali czasami.
  • 44,4% osób nie wie, czy w szkole są uczniowie pijący alkohol,
  • 14,5% odpowiedziało twierdząco,
  • 32,5% stwierdziło, że takich uczniów nie ma.
Na pytanie: Czy Ty pijesz alkohol? - większość uczniów (92%) odpowiedziało przecząco, 3,2% - próbowało, jedna osoba (0,8%) - pije czasami.
Ponad połowa badanych uczniów (54%) nie wie, czy w naszej szkole są osoby biorące narkotyki, 5 osób (4%) stwierdziło, że takie osoby są, 34,6% jest przekonana, że ich nie ma.

Przeważająca większość uczniów (95,2%) deklaruje, że nigdy nie zażywało narkotyków, reszta (4,8%) nie udzieliła na to pytanie odpowiedzi.

Większość badanych uczniów (53,2%) twierdzi, że w naszej szkole nie można kupić narkotyków, 43,5% uczniów nie wie, a 2,4% przyznaje, że można je kupić od uczniów starszych klas lub panów chodzących po terenie szkoły.

Uczniowie naszej szkoły swa wiedzę o narkotykach najczęściej czerpią :
  • z telewizji i radia (66,9%),
  • z czasopism i gazet (46%),
  • od swoich rodziców (28,2%),
  • od nauczycieli (28,2%),
  • od kolegów (22,6%),
  • z książek(16,1%);
sporadycznie:
  • od narkomanów (2,4%),
  • od ich rodziców (0,8%),
  • z rozmów ulicznych (0,8%),
  • od rodzeństwa (0,8%).

ANALIZA WYNIKÓW ANKIETY DO RODZICÓW

W badaniu wzięło udział 128 rodziców, 75% z nich zna program wychowawczy szkoły.

Za najważniejsze z zadań szkoły jako środowiska wychowawczego 45,3% rodziców uważa zadanie A - opiekę wychowawców nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wychowanków, na drugim miejscu rodzice stawiają - przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia (33,6%), na kolejnym miejscu - skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego (21,9%), na ostatnim z wymienionych - ochronę wychowawczą nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej (14,8%). Zadania szkoły jako środowiska wychowawczego. Najważniejszym zadaniem nauczyciela - wychowawcy wg 43% rodziców jest A - kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości, drugim co do ważności (wg 35,2% rodziców) jest B - kształtowanie umiejętności współistnienia w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu. Na trzecim miejscu rodzice (27,3%) stawiają D - zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób. Ostatnie miejsce (wg 17,2% rodziców) zajmuje C - budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę.
Zadania nauczyciela wychowawcy.
Większość rodziców (74,2%) uważa, że nasza szkoła jest placówką bezpieczną. Z przejawami przemocy w szkole zetknęło się 46,1% rodziców.

Najczęściej dowiadują się o niej:
  • od własnego dziecka (43,8%)
  • na zebraniu rodziców (25%),
rzadziej:
  • od nauczyciela lub dyrektora (4%),
  • od znajomych, po oznakach bicia lub z własnej obserwacji (6,3%).
Do najczęściej spotykanych przypadków przemocy w szkole rodzice zaliczyli:
  • przezywanie (67,2%),
  • wyśmiewanie (60,2%),
  • bicie, kopanie lub popychanie (49,2%),
  • obgadywanie (34,4%).
Rzadziej występuje:
  • grożenie i zastraszanie (19,5%),
  • izolowanie w klasie (11,2%),
  • wymuszanie pieniędzy (10,2%),
  • okradanie (10,2%).
Sporadycznie zdarza się:
  • zamykanie w pomieszczeniach (3,1%),
  • zmuszanie do zażywania narkotyków (1 osoba-0,8%),
  • straszenie starszym rodzeństwem (0,8%),
  • kopanie łyżwami (0,8%).
25% rodziców nie słyszała o żadnym w wymienionych wyżej zdarzeń.

Rodzaje przemocy.
Zdaniem rodziców nauczyciele w przypadkach wystąpienia przemocy najczęściej:
  • przeprowadzają rozmowy z dziećmi (13,3%),
  • wzywają rodziców(9%),
  • tłumaczą(4,7%),
  • wyjaśniają(3,1%),
  • starają się wyjaśniać konflikty(2,3%),
Pojedyncze osoby (po 0,8%) stwierdziły, że:
  • zwiększają zainteresowanie tą osobą,
  • upominają,
  • informują instytucje specjalistyczne,
  • zapobiegają,
  • organizują pogadanki i prelekcje
  • robią co mogą.
Niewielka część rodziców (po 0,8% poszczególnych odpowiedzi) twierdzi, że nauczyciele postępują w takich przypadkach zbyt łagodnie, mało stanowczo lub nie reagują wcale, są ograniczeni prawami dziecka.

Blisko połowa badanych rodziców (47,7%) nie wie, czy w naszej szkole są uczniowie palący papierosy, ponad ? (25,8%) twierdzi, że tacy uczniowie są, natomiast 22,7% - że nie ma.

Większość rodziców (53,1%) nie orientuje się, czy w szkole są uczniowie pijący alkohol, 9,4% twierdzi, że są, 31,3% zaprzecza ich istnieniu.

Podobnie większość rodziców (59,4%) nie wie o istnieniu przypadków zażywania narkotyków przez uczniów naszej szkoły, 2 osoby (1,6%) potwierdziły, że są tacy, 32,8% twierdzi, że wypadków narkomanii nie ma.

Przeważająca część rodziców (96,9%) nie było w sytuacji, w której ich dziecko było pod wpływem alkoholu, narkotyków lub paliło papierosy. Pozostali nie odpowiedzieli na to pytanie.

ANALIZA WYNIKÓW ANKIETY DO NAUCZYCIELI

Badanie przeprowadzono wśród 32 nauczycieli SP 1 w Sokółce.
Większość nauczycieli (87,5%) zna szczegółowe cele i zadania swojej szkoły.

Za najważniejsze z zadań szkoły jako środowiska wychowawczego uznali oni: D - skoordynowanie oddziaływań wychowawczych domu, szkoły i środowiska rówieśniczego (34,4%), na 2 miejscu stawiają A - opiekę wychowawców nad biologicznym i psychologicznym rozwojem wycho-wanków (31,3%) oraz C - przygotowanie wychowanka do samodzielnego życia (31,3%), na ostatnim z podanych B - ochronę wychowawczą nad działaniem wychowanka w życiu społeczności środowiskowej (9,4%).
(Dla porównania, zdania rodziców i nauczycieli i ich stanowiska zostały przedstawione na jednym wykresie nr 3.) Za najważniejsze z zadań nauczyciela - wychowawcy 50% badanych uznało A - kreowanie sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej osobowości (31,3%), drugie co do ważności D - zaszczepienie postaw pozytywnego i zrównoważonego reagowania w sytuacjach trudnych oraz właściwego sposobu wyrażania ocen i sądów aprobujących lub negujących różne zachowania swoje i innych osób (31,3%), kolejne - trzecie - B - kształtowanie umiejętności współistnienia w grupie rówieśniczej i społecznej przez wspólną naukę, zabawę i wybór właściwych form spędzania wolnego czasu (25%), ostatnie z podanych C - budowanie obrazu własnej osoby w oparciu o rzetelną samoocenę (15,6%). (Analizę porównawczą zdania rodziców i nauczycieli przedstawia wykres nr 4.)

Rodzaje przemocy. Przeważająca część nauczycieli (78,1%) stwierdziła, że szkoła, w której pracują jest bezpieczna, 18,8% nie czuje się w niej bezpiecznie.

Z przejawami przemocy w szkole zetknęło się 84,4% pedagogów. Najczęściej są oni świadkami takich zdarzeń lub dowiadują się o nich od uczniów (65,6%), rzadziej od innych nauczycieli (40,6%) lub od rodziców ucznia (28,1%).

Nauczyciele spotykają się z następującymi przejawami przemocy:
  • przezywanie (93,8%),
  • wyśmiewanie (81,3%),
  • bicie, kopanie lub popychanie (81,3%),
  • obgadywanie (46,9%),
  • grożenie, zastraszanie (37,5%),
  • izolowanie w klasie (25%),
  • wymuszanie pieniędzy (9,4%),
  • okradanie (9,4%),
  • zamykanie w pomieszczeniach (3,1%)
3,1% nauczycieli nie słyszało żadnym z wymienionych przejawów przemocy.

Będąc świadkiem przemocy nauczyciele podejmują następujące kroki:
  • rozmowa z uczniem (93,8%),
  • rozmowa z wychowawcą (68,8%),
  • rozmowa z rodzicami ucznia (53,1%),
  • wpis uwagi do dziennika (28,1%),
  • wpis uwagi do zeszytu ucznia (28,1%),
  • powiadomienie dyrektora o zdarzeniu (6,3%).
Wszyscy nauczyciele reagują na przypadki przemocy w naszej szkole.

Większość pedagogów (65,6%) nie słyszało o przypadkach picia alkoholu przez uczniów, 34,4% przyznaje, że tak. Ponad połowa (53,1%) słyszała, że uczniowie naszej szkoły palą papierosy, natomiast 46,9% temu zaprzeczyło. Przeważająca część nauczycieli (90,6%) nie słyszała o przypadkach zażywania narkotyków przez naszych uczniów, 1 osoba (3,1%) potwierdziła.

Na pytanie: Czy byłeś bezpośrednim świadkiem sytuacji, w której uczeń palił papierosy, pił alkohol lub był pod jego wpływem, bądź zażywał narkotyki, względnie był pod ich wpływem? większość nauczycieli (96,9%) dała odpowiedź negatywną, pozostali nie udzielili na to pytanie odpowiedzi.

Opracowała - Iwona Sawicka

Powrot!


Szkoła Podstawowa nr 1 w Sokółce 16-100 Sokółka ul. Grodzieńska 43 telefon: (0-85)711 2145
Mon Apr 7 20:29:30 2003