kontakt
|
Konspekt lekcji diagnozującej z przyrody w klasie VI.
Temat: Spacer przez kontynenty po mapach świata.
Cel ogólny: Zainteresowanie światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem.
Diagnozie zostaną poddane wiadomości i umiejętności uczniów w zakresie
- umiejętności posługiwania się atlasem do przyrody,
- odczytywanie informacji zawartych na mapach ogólno geograficznych, klimatycznych i krajobrazowych świata,
- analiza wykresów temperatury i opadów,
- wykorzystanie wiadomości zawartych na mapach w wypełnieniu kart pracy ucznia.
Cele operacyjne:
wiadomości
Kategoria A (zapamiętywanie)
Uczeń potrafi:
- posługiwać się atlasem,
- rozróżniać rodzaje map,
- wymienia istotne wiadomości, które z tych map można odczytać.
Kategoria B (rozumienie)
- rozpoznaje kontynenty i oceany,
- rozpoznaje strefy klimatyczne i krajobrazowe na mapach,
- wyjaśnia wpływ temperatury i wilgotności na klimat i krajobraz.
umiejętności
Kategoria C (stosowanie wiedzy w praktyce w sytuacjach typowych)
Uczeń potrafi:
- odnaleźć właściwą mapę w atlasie,
- wskazać na mapie położenie kontynentów i oceanów i właściwie zaznaczyć je na mapce konturowej świata w karcie pracy,
- odczytać mapy i właściwie umieścić w karcie pracy strefę klimatyczną i krajobrazową,
- odczytać informacje zawarte w wykresach i diagramach pogody,
- obliczyć amplitudę temperatur,
- zinterpretować odczytane informacje i uzyskane wyniki.
Kategoria D (stosowanie wiedzy w praktyce w sytuacjach problemowych)
- uczeń przewiduje jaki wpływ na występowanie stref klimatycznych i krajobrazowych może mieć ocieplenie klimatu spowodowane "efektem cieplarnianym" na Ziemi.
postawy:
- kształtowanie postaw ucznia - odkrywcy i podróżnika,
- umiejętność współdziałania i pracy w grupie,
- możliwość zaprezentowania swojej wiedzy i umiejętności,
- szacunek do pomocy naukowych i siebie nawzajem.
metody:
- pogadanka
- mapa mentalna
- praca z mapą, atlasem i kartą pracy ucznia
Formy pracy: praca zespołowa, indywidualna i grupowa.
Typ lekcji: diagnozująca
Środki dydaktyczne:
- mapa fizyczna świata
- atlas do przyrody
- karta pracy ucznia indywidualna i grupowa
- kredki
Przebieg lekcji.
Faza wprowadzająca.
- Czynności organizacyjne.
- Wprowadzenie w problematykę lekcji i zapis tematu.
- Przeprowadzenie diagnozy metodą mapy mentalnej dotyczącej rodzajów map oraz informacji w nich zawartych.
Faza realizacyjna.
- Rozdanie kart pracy uczniom.
- Na podstawie mapy fizycznej świata w atlasie rozpoznaj i właściwie podpisz kontynenty i oceany na mapce w karcie pracy.
- Uczniowie pokazują na mapie świata rozwieszonej w klasie kontynenty i oceany.
- Podział klasy na grupy /6/.
- Każda z grup otrzymuje przygotowaną przez nauczyciela kartę zadań do wykonania i czas w którym to zadanie powinno być wykonane.
- Prezentacja opracowań poszczególnych stref klimatycznych i krajobrazowych przez
- liderów grup.
Faza podsumowująca.
- Zadanie pytania problemowego.
- Ocena pracy uczniów, samoocena.
- Ocena stopnia zadowolenia z lekcji.
Opracowała Eulalia Mroczko
|
|