Przebieg prac Grupy zadaniowej powołanej do przeprowadzenie Wewnątrzszkolnego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły w obszarze

Zajęcia pozalekcyjne.


  1. 24 września 2003 roku posiedzenie Rady Pedagogicznej, na którym powołano zespół do opracowania form i metod oraz przeprowadzenia mierzenia jakości pracy na zajęciach pozalekcyjnych. W skład zespołu weszli następujący nauczyciele:


  1. Beata Baranowska (nauczyciel wf)

  2. Alicja Gurłacz (nauczyciel języka polskiego)

  3. Elżbieta Kantor (nauczyciel kształcenia zintegrowanego)

  4. Elżbieta Olechno (nauczyciel kształcenia zintegrowanego)

  5. Elżbieta Plichta (nauczyciel matematyki)

  6. Mieczysław Wierzbicki (nauczyciel informatyki, vice dyrektor szkoły)



  1. 24 listopada 2003 roku pierwsze spotkanie zespołu, na którym wykonano następujące czynności:


  1. Określono cel i zakres mierzenia.






  1. dokumentacja pedagogiczna,

  2. uczniowie,

  3. rodzice,

  4. nauczyciele.



  1. Określono wewnątrzszkolne wskaźniki jakości w badanym obszarze.




  1. Przyjęto następujące metody i narzędzia zbierania informacji:



  1. Ustalono harmonogram prac zespołu.





  1. 15 grudnia 2003 roku odbyło się planowane, drugie spotkanie zespołu.


W pracach zespołu brali udział wszyscy jego członkowie. Plan pracy na tym spotkaniu wyglądał następująco:


  1. Zapoznanie się z opisem przebiegu dotychczasowych prac zespołu. (Poza formą papierową dokumentu, przebieg prac zespołu d.s. Mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze zajęcia pozalekcyjne dokumentowany jest w formie dokumentu html i publikowany na stronie internetowej szkoły)

  2. Sformułowanie pytań ogólnych do przyjętych wskaźników jakości.



Przyjęte wskaźniki jakości pracy szkoły

Pytania ogólne

Szkoła bada zainteresowanie uczniów swoją ofertą edukacyjną.

  • Czy przed organizacją kół, badano zainteresowania uczniów?

  • Czy udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych wynika z ich zainteresowań?

Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku.

  • Czy spotkałeś się z jakąś formą prezentacji osiągnięć szkoły w środowisku?

  • Czy twoim zdaniem szkoła w sposób wystarczający prezentuje działalność uczniów?

  • Czy działania szkoły są zauważane w środowisku lokalnym?

Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania.

  • Czy nauczyciele potrafią pozyskać sojuszników wspierających ich działania?

  • Czy dyrektor współdziała z nauczycielami, których celem jest pozyskanie sojuszników?

Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe kadry są należycie wykorzystywane.

  • Czy umiejętności, kwalifikacje i zainteresowania nauczycieli są zgodne z tematyką organizowanych przez nich zajęć pozalekcyjnych?

  • Czy masz predyspozycje do prowadzenia takich zajęć pozalekcyjnych, których nie ma w ofercie szkoły?

Uczniowie i nauczyciele mają dostęp do pomieszczeń, środków dydaktycznych i materiałów zgodnie z potrzebami.

  • Czy termin (godzina i dzień) zajęć pozalekcyjnych nie kłóci się z twoim rozkładem dnia?

  • Nie uczęszczasz na zajęcia pozalekcyjne, gdyż:

  • Nie odpowiada Ci termin zajęć,

  • Tematyka zajęć nie odpowiada Twoim zainteresowaniom,

  • Niewłaściwy jest sposób (forma) prowadzenia zajęć,

  • Nie masz poczucia bezpieczeństwa.

  • Czy warunki lokalowe i wyposażenie dydaktyczne szkoły pozwalają na realizację zaplanowanych działań?

  • Czy podczas zajęć korzystałeś z następujących pomocy dydaktycznych?

Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie mają zapewnioną odpowiednią opiekę.

Organizacja i warunki kształcenia umożliwiają wszystkim uczniom jednakowe szanse uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych.

  • Czy masz możliwość uczęszczania na wszystkie zajęcia pozalekcyjne, którymi jesteś zainteresowany?

  • Dlaczego nie uczęszczasz na te zajęcia, które Cię interesują?

Szkoła zapewnia rozwój zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.

  • Czy organizowane w szkole zajęcia pozalekcyjne umożliwiają rozwój twoich zainteresowań?

  • Czy Twój syn/córka, uczestnicząc w zajęciach pozalekcyjnych w pełni może rozwijać swoje zdolności i zainteresowania?

Przewidziano szczególne formy pracy i pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce.

  • Czy zajęcia wyrównawcze spełniają założony cel?

  • Czy proponowana forma i ilość zajęć jest wystarczająca?

  • Jakie zmiany w formie i sposobach organizacji zajęć wyrównawczych należy wprowadzić w przyszłości?

Szkoła gromadzi, analizuje i eksponuje osiągnięcia uczniów.

  • Czy osiągnięcia uczniów są eksponowane w środowisku szkolnym?

  • Czy szkoła stwarza warunki do prezentacji swych osiągnięć wszystkim uczniom?

Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach, zawodach, turniejach i olimpiadach.

  • Jaki procent uczniów (jak wielu) bierze udział i odnosi sukcesy w konkursach, zawodach, turniejach i olimpiadach?


Na tym pracę zespołu w tym dniu zakończono.



  1. 12 stycznia 2004 roku odbyło się kolejne spotkanie zespołu, wszyscy byli obecni.


Zadaniem zespołu na tym spotkaniu było opracowanie arkusza pytań pomocnego przy przeprowadzeniu wywiadu z Rodzicami.


Arkusz pytań do Rodziców:


  1. 4 marca 2004 roku zorganizowaliśmy następne spotkanie zespołu.

Obecność na spotkaniu była 100%. Porządek prac zespołu był następujący:

  1. Zapoznanie się z rezultatem dotychczasowych prac zespołu.

  2. Opracowanie ankiety skierowanej do uczniów.

  3. Opracowanie ankiety skierowanej do nauczycieli.

  4. Przedyskutowanie harmonogramu prac.


Po zbudowaniu ankiet przedyskutowaliśmy harmonogram prac zespołu. Zweryfikowaliśmy przyjęty wcześniej terminarz prac. W marcu zostaną przeprowadzone ankiety wśród uczniów i nauczycieli. Biorąc pod uwagę ilość zastosowanych narzędzi i zgromadzony materiał zespół podjął jednomyślną decyzję o rezygnacji z badania dokumentacji.



MW