Przebieg prac Grupy zadaniowej powołanej do przeprowadzenie Wewnątrzszkolnego Mierzenia Jakości Pracy Szkoły w obszarze
Zajęcia pozalekcyjne.
24 września 2003 roku posiedzenie Rady Pedagogicznej, na którym powołano zespół do opracowania form i metod oraz przeprowadzenia mierzenia jakości pracy na zajęciach pozalekcyjnych. W skład zespołu weszli następujący nauczyciele:
Beata Baranowska (nauczyciel wf)
Alicja Gurłacz (nauczyciel języka polskiego)
Elżbieta Kantor (nauczyciel kształcenia zintegrowanego)
Elżbieta Olechno (nauczyciel kształcenia zintegrowanego)
Elżbieta Plichta (nauczyciel matematyki)
Mieczysław Wierzbicki (nauczyciel informatyki, vice dyrektor szkoły)
24 listopada 2003 roku pierwsze spotkanie zespołu, na którym wykonano następujące czynności:
Określono cel i zakres mierzenia.
Celem pomiaru jest zbadanie, czy zajęcia pozalekcyjne organizowane w szkole spełniają oczekiwania uczniów i ich rodziców?
Zdefiniowano zajęcia pozalekcyjne jako wszystkie zaplanowane zajęcia z uczniami, odbywające się pod opieką nauczyciela poza systemem klasowo – lekcyjnym z wyłączeniem zajęć w świetlicy szkolnej, to jest:
Koła zainteresowań.
Koła rekreacyjno – sportowe.
Zajęcia wyrównawcze.
Kluby uczniowskie.
Gimnastyka korekcyjna.
Zajęcia logopedyczne.
Terapia pedagogiczne.
Określono źródło informacji:
dokumentacja pedagogiczna,
uczniowie,
rodzice,
nauczyciele.
Określono wewnątrzszkolne wskaźniki jakości w badanym obszarze.
Wyboru i sformułowania wskaźników dokonano na podstawie Standardów Szkolnych, Standardów Oceny Jakości Pracy Szkół i Placówek – projektu załącznika do rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej i Sportu z dnia .............. 2003 roku oraz Rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 sierpnia 1999 roku w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu stanowisk wymagających kwalifikacji pedagogicznych, kwalifikacji niezbędnych do sprawowania nadzoru pedagogicznego, a także kwalifikacji osób, którym można zlecać prowadzenie badań i opracowywanie ekspertyz.
Szkoła bada zainteresowanie uczniów swoją ofertą edukacyjną.
Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku.
Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania.
Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe kadry są należycie wykorzystywane.
Uczniowie i nauczyciele mają dostęp do pomieszczeń, środków dydaktycznych i materiałów zgodnie z potrzebami.
Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie mają zapewnioną odpowiednią opiekę.
Szkoła w sposób partnerski współpracuje z rodzicami i uczniami, zachęca ich do aktywnego udziału w swoim życiu.
Organizacja i warunki kształcenia umożliwiają wszystkim uczniom jednakowe szanse uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych.
Szkoła zapewnia rozwój zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
Przewidziano szczególne formy pracy i pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce.
Szkoła gromadzi, analizuje i eksponuje osiągnięcia uczniów.
Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach, zawodach, turniejach i olimpiadach.
Przyjęto następujące metody i narzędzia zbierania informacji:
Analiza dokumentacji pedagogicznej.
Wywiady z rodzicami.
Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów.
Wywiady z nauczycielami.
Ustalono harmonogram prac zespołu.
Styczeń 2004 roku: wywiady z rodzicami.
Luty 2004 roku: ankietowanie uczniów.
Marzec 2004 roku: analiza dokumentacji szkolnej.
Kwiecień 2004 roku: analiza ilościowa i jakościowa zebranych danych.
Maj 2004 roku: publikacja raportu.
Zaplanowano następne spotkanie zespołu na połowę grudnia, na którym zostaną sformułowane pytania kluczowe.
15 grudnia 2003 roku odbyło się planowane, drugie spotkanie zespołu.
W pracach zespołu brali udział wszyscy jego członkowie. Plan pracy na tym spotkaniu wyglądał następująco:
Zapoznanie się z opisem przebiegu dotychczasowych prac zespołu. (Poza formą papierową dokumentu, przebieg prac zespołu d.s. Mierzenia jakości pracy szkoły w obszarze zajęcia pozalekcyjne dokumentowany jest w formie dokumentu html i publikowany na stronie internetowej szkoły)
Sformułowanie pytań ogólnych do przyjętych wskaźników jakości.
Przyjęte wskaźniki jakości pracy szkoły |
Pytania ogólne |
Szkoła bada zainteresowanie uczniów swoją ofertą edukacyjną. |
|
Szkoła prezentuje swoje osiągnięcia w środowisku. |
|
Szkoła potrafi pozyskać sojuszników wspierających jej działania. |
|
Kwalifikacje i doświadczenie zawodowe kadry są należycie wykorzystywane. |
|
Uczniowie i nauczyciele mają dostęp do pomieszczeń, środków dydaktycznych i materiałów zgodnie z potrzebami. |
|
Podczas zajęć pozalekcyjnych uczniowie mają zapewnioną odpowiednią opiekę. |
|
Organizacja i warunki kształcenia umożliwiają wszystkim uczniom jednakowe szanse uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych. |
|
Szkoła zapewnia rozwój zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów. |
|
Przewidziano szczególne formy pracy i pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce. |
|
Szkoła gromadzi, analizuje i eksponuje osiągnięcia uczniów. |
|
Uczniowie biorą udział i odnoszą sukcesy w konkursach, zawodach, turniejach i olimpiadach. |
|
Na tym pracę zespołu w tym dniu zakończono.
12 stycznia 2004 roku odbyło się kolejne spotkanie zespołu, wszyscy byli obecni.
Zadaniem zespołu na tym spotkaniu było opracowanie arkusza pytań pomocnego przy przeprowadzeniu wywiadu z Rodzicami.
4 marca 2004 roku zorganizowaliśmy następne spotkanie zespołu.
Obecność na spotkaniu była 100%. Porządek prac zespołu był następujący:
Zapoznanie się z rezultatem dotychczasowych prac zespołu.
Opracowanie ankiety skierowanej do uczniów.
Opracowanie ankiety skierowanej do nauczycieli.
Przedyskutowanie harmonogramu prac.
Po zbudowaniu ankiet przedyskutowaliśmy harmonogram prac zespołu. Zweryfikowaliśmy przyjęty wcześniej terminarz prac. W marcu zostaną przeprowadzone ankiety wśród uczniów i nauczycieli. Biorąc pod uwagę ilość zastosowanych narzędzi i zgromadzony materiał zespół podjął jednomyślną decyzję o rezygnacji z badania dokumentacji.
MW