Rozmiar: 4854 bajtów Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
sp1sokolka.of.pl

O Nas
Matematyka & Informatyka
Scenariusze lekcji
Karty Pracy z informatyki
Sprawdzian klas VI - tych.
Głos Uczniaków
Aktualności
Strona Główna
Szkoła z klasą
Strona Miasta Sokółka




Copyright © 2001 [SP1]
Edukacja europejska w kształceniu zintegrowanym.

Blok tematyczny: Jesteśmy częścią Eropy.

Temat dnia: europejskie ABC (2 dni).

Zapis w dzienniku:
Słuchanie opowiadania nauczyciela o Unii Europejskiej. Poznanie symboli UE. Malowanie flagi UE. Słuchanie i śpiewanie hymnu. Projektowanie polskiego wzoru paszportu. Wskazywanie na mapie państw należących do UE oraz tych, które kandydują do wejścia. Poznanie stolic oraz flag państw członkowskich. Zabawa ruchowa ?Podróż balonem?. Przeliczanie walut europejskich na EURO.Projektowanie rewersu monety EURO z polskim motywem. Zabawa w skojarzenia.

Poziom: Szkoła podstawowa - klasa II, III

Cele
Po skończonych zajęciach uczeń:

  1. posiada podstawowe wiadomości o Unii Europejskiej,
  2. zna symbole Unii Europejskiej,
  3. wie, jakie państwa należą do Unii Europejskiej,
  4. wskazuje na mapie poszczególne kraje i ich stolice,
  5. wie, co oznacza termin EURO,
  6. dokonuje przeliczeń walut europejskich na EURO i odwrotnie,
  7. potrafi pracować w grupie,
  8. dokonuje samooceny swojej pracy.

Metody:

  • słowne
  • oglądowe
  • działań praktycznych
  • gier dydaktycznych
Formy pracy:
  • indywidualna
  • grupowa
Środki dydaktyczne:
mapa Europy, mapki konturowe, atlasy geograficzne, karty informacyjne o każdym kraju, banknoty i monety EURO, nagranie Ody do radości, szary papier, kredki, mazaki.

1. Krótka informacja na temat: Co to jest Unia Europejska?
Unia Europejska jest rodzajem związku między państwami. Kraje tworzące Unię Europejską postanowiły przekazać niektóre swoje uprawnienia specjalnie powołanym organom. Dlatego mówimy o integracji europejskiej. To więcej niż współpraca. Państwa te zauważyły, że znacznie łatwiej realizować niektóre zadania wspólnie niż osobno. Ale Unia Europejska nie jest super państwem, nie zastępuje państwa, nie niszczy ich odrębności. To państwa stworzyły tę organizację i one podejmują najważniejsze decyzje.
Głównym zadaniem Wspólnoty jest organizacja współpracy pomiędzy krajamiczłonkowskimi, jak i ich mieszkańcami.

Unia Europejska ma cztery najważniejsze cele:

  • zapewnia swoim członkom bezpieczeństwo,
  • umożliwia szybki postęp gospodarczy,
  • pomaga w rozwoju społecznym,
  • chroni wolności i prawa obywateli.
UE nie ma swojej stolicy, ponieważ różne jej instytucje znajdują się w kilku miastach. Ważnym miastem jest Bruksela, gdzie ma swoją siedzibę Komisja Europejska.

2. Podział dzieci na 5 zespołów ( np. za pomocą gwiazdek w 5 kolorach).

3. Poznanie symboli Unii Europejskiej.

Tak jak wiele organizacji międzynarodowych, Unia Europejska ma swoje własne symbole:

Flaga - to dwanaście złotych gwiazd ułożonych w kole na niebieskim tle. Symbolizują one jedność społeczności europejskiej. Liczba gwiazd jest niezmienna i ma symbolizować doskonałość, pełnię i harmonię.
Flaga UE nawiązuje do motywów maryjnych i słów Apokalipsy św. Jana: Potem wielki znak ukazał się na niebie: Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu (Ap 12,1). Chrześcijaństwo jest czynnikiem cementującym jedność krajów europejskich. Jest fundamentem, na którym została zbudowana właściwa budowla.
Każda grupa otrzymuje jeden egzemplarz flagi do pokolorowania. Innym zadaniem dla grup jest ułożenie flagi z puzzli.

Hymn - jest nim fragment IX symfonii Ludwika van Beethovena, czyli Oda do radości. (nauczyciel prezentuje portret muzyka)
Oda do radości została ustanowiona Hymnem Unii Europejskiej w 1986. Autoremsłów jest Friedrich von Schiller, natomiast polskiego przekładu dokonał Konstanty Ildefons Gałczyński.
Uczniowie otrzymują tekst Ody do radści. Odczytują go, a następnie próbują śpiewać z towarzyszącą ścieżką dźwiękową.

Paszport - jego jednolity wzór został uzgodniony przez państwa członkowskie w latach 1981-1982. Jego charakterystycznymi cechami są:

  • nagłówek: Wspólnota Europejska, a pod nią nazwa państwa, z którego pochodzi posiadacz danego paszportu,
  • kolor ciemnoczerwony,
  • ujednolicony wymiar: 88mm x 124 mm
Uczniowie mogą zaprojektować wzór polskiego paszportu zachowując charakterystyczne dla niego cechy. Każdy uczeń samodzielnie wykonuje paszport, wklejając do niego swoje zdjęcie (lub rysując je). Następuje prezentacja na forum klasy i sfotografowanie efektów pracy.

Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania:

  1. jakie znaczenie ma dla obywatela paszport
  2. jakie dane znajdują się w paszporcie, gdzie możemy posługiwać się paszportem
  3. czym różnią się paszporty obywateli różnych krajów - członków UE

4. Praca z mapą Europy.

  • wskazywanie państw - członków UE (kolor niebieski)
  • odnajdywanie państw, które ubiegają się o wejście do UE (kolor szary)

5. Poznanie krajów Unii Europejskiej.

Każda grupa losuje 3 karty z mapą Europy, konturami państwa oraz flagą. Zadaniem uczniów jest ustalenie, jakie to państwo, zamalowanie jego konturów na mapie Europy, wskazanie stolicy i odpowiednie pokolorowanie flagi. Uczniowie wybierają pośród wszystkich kart informacyjnych właściwe dla swojej grupy. Następnie wytypowani z grup uczniowie omawiają swoje prace, wskazują państwa na mapie Europy.

6. Zabawa ruchowa Podróż balonem.

7. Wykreślanka - państwo, stolica.

Odnajdywanie państw Unii Europejskiej oraz ich stolic wśród liter w kratkach.
Grupy wykonują pracę w określonym czasie (np. w ciągu 5 minut).
Nauczyciel sprawdza ile państw i stolic odnalazły poszczególne grupy. Podaje poprawne odpowiedzi
.

8. Waluta Unii Europejskiej.

Kilka krajów tak naprawdę może połączyć się dopiero wtedy, gdy w każdym z nich płacić się będzie takimi samymi pieniędzmi. Do tego właśnie zmierza tzw. unia monetarna, która ma na celu wprowadzenie jednej wspólnej waluty o nazwie EURO. Jeden euro to 100 centów.
Monety EURO mają wspólny awers. Rewers przedstawia symbole narodowe kraju, w którym zostały wyprodukowane.
Banknoty EURO mają jednakowy dla wszystkich krajów awers i rewers, nie zawierają symboli narodowych. Motywami graficznymi banknotów są elementy architektury: okna, bramy i mosty, które symbolizują otwartość, chęć współpracy i porozumienia pomiędzy krajami.
Nauczyciel pokazuje monety i banknoty EURO.
Każdy zespół otrzymuje stypendium naukowe złożone z walut krajów, które tworząunię monetarną. Ich zadaniem jest obliczyć jaką wartość EURO mają ich pieniądze.Na tablicy nauczyciel zawiesza tabelę przeliczeniową dla każdej z walut.
Można również przeprowadzić wśród uczniów operację odwrotną.
Nauczyciel przeprowadza dyskusję lub burzę mózgów na temat: Co mogłoby być polskim motywem na monecie EURO. Następnie uczniowie mają za zadanie zaprojektowanie i narysowanie rewersu monety EURO z polskim motywem. Nauczyciel zaznacza, że jest to propozycja na przyszłość.

9. Zabawa w kojarzenie państw.

Uczniowie w grupach otrzymują zestawy kartoników:

  • nazwa państwa UE
  • flagi
  • stolice
  • postacie charakterystyczne
  • skojarzenia
Zadaniem uczniów jest połączyć trzy odpowiadające danemu państwu kartoniki, np. państwo - flaga - stolica, państwo - skojarzenia - charakterystyczna postać.
Można wykorzystać wszystkie kartoniki. Wygrywa ten zespół, który wykona zadanie bezbłędnie oraz w najkrótszym czasie.

10. Umieszczenie wykonanych w grupach prac na dużym arkuszu szarego papieru.

  • Wykonanie wystawy prac.
  • Uczniowie dokonują samooceny swojej pracy w czasie zajęć.

11. Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej.

Nauczyciel zapowiada, ze konkurs odbędzie się w dniu następnym, a udział w nim mogą wziąć wszyscy chętni uczniowie.

Konkurs Wiedzy o Unii Europejskiej.



1. Jaki kolor ma flaga Unii Europejskiej?

A. żółta
B. niebieska
C. biała

2. Ile gwiazd znajduje się na fladze Unii Europejskiej?

A. 12
B. 15
C. 10.

3 .Symbole Unii Europejskiej to:

A. hymn, godło, flaga
B. hymn, flaga, paszport
C. hymn, paszport, godło.

4. Jaki tytuł ma hymn Unii Europejskiej?

A. Oda do radości
B. Mazurek Dąbrowskiego
C. V symfonia.

5. Kto jest autorem muzyki hymnu Unii Europejskiej?

A. Fryderyk Chopin
B. Wolfgang Amadeusz Mozart
C. Ludwig von Beethoven.

6. Które z wymienionych państw nie należy do Unii Europejskiej?

A. Francja
B. Szwecja
C. Węgry.

7. O wejście do Unii Europejskiej ubiega się:

A. 12 państw
B. 15 państw
C. 10 państw.

8. Rozszerzenie Unii o 10 nowych państw nastąpi:

A. w 2004 roku
B. w 2005 roku
C. w 2006 roku.

9. Która z instytucji Unii Europejskiej nazywana jest strażnikiem traktatów?

A. Komisja Europejska
B. Rada Unii Europejskiej
C. Parlament Europejski.

10. W jakim kraju swoją siedzibę ma Trybunał Sprawiedliwości?

A. Holandia
B. Luksemburg
C. Belgia.

11. Wspólna waluta Unii Europejskiej to:

A. Ecu
B. Dolar
C. Euro.

12. Kiedy obchodzony jest Dzień Europy?

A. 9 maja
B. 1 stycznia
C. 1 lipca.

13. Który z programów adresowany jest do uczniów, młodzieży?

A. PHARE
B. SOKRATES
C. RAPHAEL.

14. Stolicą, którego państwa jest Luksemburg?

A. Belgii
B. Francji
C. Luksemburga.

15. Które z państw członkowskich ma kształt buta?

A. Włochy
B. Polska
C. Austria.

Danuta Korycka
nauczyciel SP nr 1 w Sokółce

Literatura:

  • Konopka H., Edukacja europejska. Ścieżka edukacyjna dla Gimnazjum, GRAF PUNKT Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2000.
  • Materiały promocyjne Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.
  • Materiały przekazane przez Podlaski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Mońkach podczas szkolenia Jak wdrażać elementy edukacji europejskiej w klasachmłodszych.
  • Nehring A., Unia Europejska krok po kroku, Warszawa 2000.


2 października 2003 19:15