kontakt

Temat: Moja miejscowość w legendzie.
Scenariusz zajęć języka polskiego z wykorzystaniem komputera.

CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

  • zna legendy o powstaniu Sokółki i umie je opowiadać
  • wyjaśnia jak powstaje legenda i z jakich elementów się składa
  • potrafi wymienić najciekawsze zabytki miasta i najbardziej znane miejsca
  • odróżnia elementy fantastyczne od realistycznych w legendach
  • zna podstawy obsługi komputera
  • posługuje się programami Word, Corel

METODY:
    aktywizujące, poglądowe, słowne
FORMY:
    praca indywidualna, zespołowa, praca w grupie
POMOCE DYDAKTYCZNE:
    kartki A4, kartki z tekstami legend, Słownik ortograficzny, Słownik wyrazów bliskoznacznych, komputery

PRZEBIEG LEKCJI

I część polonistyczna
1. N. przedstawia uczniom temat, cele lekcji
2. U. Definiują pojęcie legenda
Każdy uczeń zapisuje na swojej kartce skojarzenia z tym pojęciem. Kartki, na których dzieci najpierw indywidualnie, potem w grupach definiują legendę, są różnego koloru (lub różnią się wielkością). Uczniowie łączą się w pary, pary w czwórki, czwórki w ósemki, za każdym razem ustalając wspólną definicję.(metoda: kula śniegowa)

3. Praca z tekstem źródłowym.
N. Dzieli klasę na 6-osobowe grupy np. przez odliczanie do 6. Jedynki tworzą jedną grupę, dwójki drugą itd. W ciągu 6 minut każdy zespół stara się odpowiedzieć na cztery pytania, otrzymane wcześniej od nauczyciela. Uczniowie zbierają informacje. Typują przedstawiciela grupy, który zaprezentuje efekty pracy.(metoda: metoda 66)
Wykorzystują teksty legend związanych z naszą miejscowością, zebrane wcześniej od swoich bliskich lub znajomych. Pytania dla grup (jednakowe).

4. Sprawdzanie zdobytej wiedzy. Uczniowie wyznaczeni przez grupy prezentują efekty swojej pracy.

5. Kolejną część lekcji przeznaczamy na korektę prac. Zwracamy uwagę na styl wypowiedzi, poprawność ortograficzną i interpunkcyjną, dbamy o to, aby wymienić cechy legendy. Wykorzystujemy Smoki Redakcyjne i Korektorskie (dodatkowe kartki z pytaniami, wspomagającymi redagowanie tekstów)

6. Prezentacja legend - ewentualne uwagi nauczyciela i uczniów - korekta prac.

7. Praca domowa: Zbierz informacje na temat: Gdzie w mojej miejscowości są miejsca związane z legendami.

8. Jak oceniasz pracę na lekcji i wykorzystane metody? Anonimowe kartki zebrano po lekcji.

Pytania dla grup

1. Jak treść legendy tłumaczy pochodzenie nazwy Sokółka?
2. Jakie wydarzenia, miejsca, postacie prawdziwe (historyczne) występują w tej legendzie?
3. Jakie wydarzenia, miejsca, postacie fikcyjne występują w tej legendzie?
4. Jak wyglądało środowisko naturalne w czasach, o których opowiada legenda?

II część w sali komputerowej

Odbyła się w pracowni komputerowej pod kierunkiem nauczyciela informatyki. Poprawione i wzbogacone językowo teksty legendy zostały zapisane na dyskietkach, a następnie wydrukowane. Uczniowie wykorzystali program Word. Zaprojektowali okładkę w programie Corel. Powstał zbiór legend o Sokółce i regionie, który został wydrukowany i będzie służył innym uczniom jako pomoc dydaktyczna.

Opracowała Maria Krupa

Legenda to opowieść o treści fantastycznej nasyconej pierwiastkami cudowności i niezwykłości.
Zbiór legend powstał po lekcjach języka polskiego w trakcie realizacji ścieżki z dziedzictwa kulturowego w klasach Va i Vb w roku szkolnym 2002/2003 roku pod kierunkiem Marii Jolanty Krupa.

1. Legenda o Sokółce

2. Legenda Sokółki

3. Legenda o herbie Sokółki

4. Legenda o powstaniu i nazwie mego miasta Sokółka

5. Legenda o Sokółce.

6. Trzcianne

7. Legenda o założeniu Augustowa.

8. Legenda o Janopolu - Królowym Moście.


Data ostatniej modyfikacji: 14. grudnia 2004, 08:14:34
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Adama Mickiewicza w Sokółce
16-100 Sokółka
ul. Grodzieńska 43
telefon: (0-85)711 21 45; fax: (0-85) 711 24 43