Temat: Wielokąty foremne - procedura pierwotna "powtórz".

Na dzisiejszej lekcji:
  • nauczymy się pisać własne procedury,
  • nauczymy się korzystać z edytora procedur,
  • poznamy działanie i zastosowanie procedur pierwotnych "red" i "powtórz".


Logo pozwala definiować własne procedury. Każada nowo budowana procedura musi mieć nazwę. Nazwa procedury powinna być jednowyrazowa, nie może zawierać SPACJI.
Na początku każdej nowej procedury jest słowo OTO a na końcu słowo JUŻ.
Żółw sam z siebie nie potrafi budować ani definiować procedur, może je tylko wykonywać, z chwilą gdy mu się powie: OTO wiesz JUŻ, jak to zrobić.

Nowa procedura kwadrat będzie wyglądała następująco:
oto kwadrat
np 100
pw 90
np 100
pw 90
np 100
pw 90
np 100
pw 90
już

Bardzo przydatnym narzędziem podczas budowania własnych procedur jest edytor procedur. Edytor procedur można wywołać za pomocą polecenia red.
Aby zdefiniować nową procedurę o nazwie kwadrat, należy w polu tekstowym Logomocji wpisać: red "kwadrat i nacisnąć ENTER.

Po naciśnięciu ENTER na ekranie Logomocji wyświetli się okno edytora procedur, z początkiem i końcem definiowanej procedury.



Po wypełnieniu procedury treścią, klikamy przycisk OK i już możemy wywołać własną procedurę, wpisując jej nazwę.



Aby poprawić lub zmienić zdefiniowaną procedurę kwadrat, ponownie należy w polu tekstowym Logomocji wpisać
red "kwadrat


Ćwiczenie 0.
Napisz nową procedurę o nazwie kwadrat. Wynikiem działania tej procedury ma być kwadrat o boku 150 pikseli.


Żółw powtarza te same czynności - użycie procedury powtórz
Często wykonanie zadania polega na wielokrotnym powtórzeniu tych samych prostych czynności. Na przykład narysowanie kwadratu o boku 100, wymaga powtórzenia 4 razy poleceń: np 100 pw 90. Zamiast pisać 4 razy te same polecenia, możemy wyrazić to w następujący sposób:

powtórz 4 [np 100 pw 90]

Polecenie powtórz jest bardzo użyteczne, ale należy zwracać uwagę na jego pisownię. Na początku piszemy zawsze słowo powtórz. Następnie - po spacji - występuje określona liczba powtórzeń, w przypadku kwadratu jest to 4. Na koniec w nawiasie kwadratowym wypisujemy listę poleceń do powtórzenia, w omawianym przykładzie jest to: [np 100 pw 90].

Sprawdź, jaki uzyskasz efekt, kiedy w polu tekstowym Logomocji wprowadzisz poniższe polecenie:
powtórz 5 [np 150 pw 144]


Wykonaj następujące czynności:
1. Zamknij program Logomocja Imagine.
2. W folderze Dokumenty załóż nowy folder o nazwie Logomocja.
3. Otwórz program Logomocja Imagine.
4. Kliknij kolejno: Plik - Zapisz projekt (patrz poniższy rysunek) i zapisz go w folderze Logomocja pod nazwą Projekt 1.
5. Wszystkie poniższe ćwiczenia wykonaj w pliku Projekt 1. Po wykonaniu każdego ćwiczenia zapisz zmiany, klikając Plik - Zapisz projekt.
6. Projekt 1 zostanie oceniony.


Ćwiczenie 1.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie jeż. Wynikiem działania procedury jeż ma być poniższy rysunek.



Ćwiczenie 2.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie trójkąt. Wynikiem działania procedury trójąt ma być trójkąt równoboczny, jak na poniższym rysunku.



Ćwiczenie 3.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie kwadrat. Wynikiem działania procedury trójąt ma być kwadrat, jak na poniższym rysunku.



Wielokąty foremne.
Podczas rysowania trójkąta równobocznego i kwadratu żółw zachowuje się tak samo. W procedurze kwadrat żółw wykonuje 4 obroty po 90 stopni, w procedurze trójąt 3 po 120 stopni. Znajomość tych faktów umożliwi nam napisanie procedury służącej do rysowania dowolnego wielokąta foremnego.

Wielokąt Liczba boków Kąt zewnętrzny
Trójkąt 3 360/3
kwadrat 4 360/4
pięciokąt 5 360/5
sześciokąt 6 360/6
siedmiokąt 7 360/7
ośmiokąt 8 360/8
dziewięciokąt 9 360/9


Ćwiczenie 4.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie wielokąty. Wynikiem działania procedury wielokąty ma być rysunek przedstawiający kompozycję wielokątów foremnych - od trójkąta równobocznego do dziewięciokąta foremnego - dokładnie tak jak na poniższym rysunku.


Ćwiczenie 5.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie szachownica. Wynikiem działania procedury szachownica ma być poniższy rysunek rysunek.


Ćwiczenie 6.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie mozaika. Wynikiem działania procedury mozaika ma być kompozycja rysunkowa dokładnie taka jak na poniższym rysunku.


Ćwiczenie 7.
Używając prcedury pierwotnej powtórz i edytora procedur, zdefiniuj procedurę własną o nazwie schody. Wynikiem działania procedury schody ma być poniższy rysunek.

Ćwiczenie 8.
Wykorzystując poznane techniki programowania w Logo, wykonaj projekt "Kwiaty". Celem projektu jest napisanie programu komputerowego w środowisku Kojo, którego efektem działania jest wykonanie kompozycji graficznej "Kwiaty".
Kwiaty - kliknij w odnośnik, aby zobaczyć projekt "Kwiaty".