Temat: Opracowanie własnego projektu w środowisku "Skratch".
Aby komputer wykonał jakąś czynność, trzeba napisać program przy użyciu języka programowania. Zanim jednak przystąpimy do budowania programu, należy ułożyć plan pracy.
Plan pracy nad programem:
- Odpowiedz na pytania: Jaki program chcesz napisać? Jak powinien wyglądać? Do czego będzie służył?
- Ustal: tło, grafikę, obiekty, które będą pokazywać się na ekranie.
- Zaplanuj i naszkicuj (ołówkiem na papierze) wygląd plansz programu.
- Opracuj w punktach odpowiadających kolejnym etapom działania programu dokładny ich opis. Powstanie tzw. Algorytm. Program dobrze opisany za pomocą algorytmu można potem stworzyć w różnych językach programowania.
Aby opracować projekt Zabawa na łące, możesz korzystać z poniższych propozycji.
Przykładowy plan do projektu Zabawa na łące.
- Zabawa odbywać się będzie na łące, w słoneczny dzień.
- Bohaterami zabawy są słoń, motyl i skrzat.
- W polu zabawy cały czas poruszać się będą bohaterowie:
- skrzat - obraca się w jednym miejscu, zmieniając kolory;
- słoń - porusza nogami i ogonem, a trąbę prostuje i zgina, jakby wciągał i wydmuchiwał powietrze, na skutek czego skrzat się obraca;
- motyl - lata wokół bohaterów, porusza skrzydłami, odbija się od krawędzi ekranu, zmieniając kierunek lotu o 180o.
- Zabawa kończy się, gdy zdecyduje o tym użytkownik.
Ćwiczenie 1.
Przygotuj tło - na przykład łąkę oraz trzy różne duszki. Wprowadź polecenie zgodnie z opisem. Uruchom pokaz projektu. Zapisz projekt w swoim katalogu pod nazwą zabawa.
- Tło
- Uruchom program Scratch. Kliknij ikonę Scena, następnie zakładkę Tła oraz przycisk Edytuj.
- Został uruchomiony edytor obrazów i przygotuj tło dla projektu.
- Kliknięcie OK spowoduje zamknięcie okna edytor obrazów.
Przykładowa scena.
W menu programu kliknij Plik --> Zapisz jako .... Zapisz projekt w swoim katalogu pod nazwą zabawa.
- Kostiumy duszków
Kliknij przycisk Wybierz nowego duszka z pliku oraz Kostiumy, a następnie wybierz katalog Animals.
Okno Nowy duszek - program Scratch.
Poniższy rysunek przedstawia duszki, jakie na potrzeby ćwiczenia zostały wybrane spośród dostępnych w programie.
Przykładowe duszki i scena.
Korzystając z przycisków możesz modyfikować duszki. Aby zmienić nazwę duszka, kliknij pole nazwy i wpisz: słoń.
Zajmiemy się teraz tworzeniem kolejnych duszków słonia, potrzebnych do opracowania animacji. Dla słonia dostępne są w programie dwa kostiumy (rysunek poniżej). Kliknij Kostiumy --> Importuj --> Animals.
Przykładowe kostiumy - duszek słoń.
Kostiumy nazwij słoń-a, słoń-b. Wykonaj samodzielnie trzeci kostium: słoń-c, który od kostiumu słoń-b będzie różnił się tylko ustawieniem trąby.
Aby dokonać zmiany ustawienia trąby, rysunek słonia należy skopiować za pomocą przycisku Kopiuj. Powstanie w ten sposób rysunek słoń-b1. Zmień nazwę duszka, klikając w polu nazwy i wpisując słoń-c.
Po kliknięciu przycisku Edytuj zmień ustawienie trąby słonia w oknie edytora obrazów. Użyj suwaków i przycisków Zaznaczanie i Przeżuć w pionie. Przesuń zaznaczony fragment rysunku (kliknij w rysunek poniżej).
Aby wykonać precyzyjnie korektę obrazu, kliknij Powiększ. Następnie użyj przycisków Pipeta (wybierz kolor) i Pędzel.
Duszek słoń ma teraz trzy kostiumy.
Duszki motyl i skrzat mają po dwa kostiumy.
Na poniższym rysunku przedstawiono zawartość ekranu graficznego z tłem oraz widokiem wszystkich duszków.
- Skrypty
Duszek skrzat i duszek słoń mają po jednym skrypcie a duszek motyl ma trzy skrypty - poniższy rysunek.
Do przeglądania kolejnych przygotowanych materiałów możesz wykorzystać przyciski, które znajdują się w prawym górnym narożniku okna programu .
- Zapisz projekt, nadając mu nazwę zabawa.
- Sprawdź działanie programu. Możesz dowolnie zmieniać elementy projektu.
- Po modyfikacji zapisz projekt ponownie bez zmiany nazwy.
- Wykonany projekt możesz wykorzystać na przykład do wykonania własnej gry oraz jej szaty graficznej. Poeksperymentuj.
Ćwiczenie 2.
Uruchom program Scratch. Narysuj duszka według własnego pomysłu i za pomocą ciągu poleceń (minimum jeden skrypt) wprowadź go w ruch. Dorysuj tło. Zapisz projekt pod nazwą moj_duszek w swoim katalogu.