Temat: Zaczynamy ...

Regulamin pracowni komputerowej.

ghost4 (22 kB)

Podczas zajęć w pracowni komputerowej należy pamiętać o:
   * przestrzeganiu regulaminu pracowni,
   * o właściwej postawie podczas pracy przy komputerze.

ergonomia1 (33 kB)

ghost4_2 (16 kB) Ćwiczenie 1.
Pobierz plik z ćwiczeniem. W tym celu najedź myszką na duszka, naciśnij prawy przycisk myszy i z menu kontekstowego wybierz opcję Zapisz element docelowy jako (Zapisz link jako). Wskaż Pulpit jako miejsce zapisania pliku. Plik otwórz za pomocą wskazanego przez nauczyciela programu.
Wykonaj pobraną kartę pracy.


Prawo autorskie i licencja.

Istnieją również zasady prawne i etyczne, które regulują sposób korzystania z programów komputerowych. Noszą one nazwę prawa autorskiego.

W Polsce ochronę praw autorskich wprowadził Sejm RP w 1994 roku. Zgodnie z tym prawem ochronie podlega każdy przejaw działalności twórczej człowieka.
W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: licencja (54 kB)

  • wyrażone słowem,
  • symbolami matematycznymi,
  • znakami graficznymi - literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, oraz programy komputerowe,
  • plastyczne,
  • fotograficzne,
  • muzyczne,
  • słowno - muzyczne,
  • audiowizualne.

Prawo autorskie - pojęcie prawnicze oznaczające ogół praw przysługujących autorowi utworu (twórcy) albo przepisy upoważniające autora (twórcę) do decydowania o użytkowaniu dzieła i czerpaniu z niego korzyści.

Zakres i sposób w jaki użytkownik może korzystać z programów komputerowych określony jest w licencji.

Licencja - to umowa na korzystanie z utworu, jakim jest program komputerowy.

Korzystając z programów komputerowych, należy pamiętać o następujących zasadach:

  • wszystkie programy komputerowe podlegają ochronie prawnej,
  • każdy program posiada licencję,
  • wykorzystanie programów komputerowych niezgodnie licencją jest piractwem komputerowym.

Istnieje wiele rodzajów licencji komputerowych, najbardziej znane to: shareware, freeware, adware, GNU GPL i inne.

licencja2 (29 kB)


Ćwiczenie 2.
Zajrzyj do serwisu dobreprogramy.pl i sprawdź na jakich licencjach zostały wydane następujące programy.

  1. Mozilla Firefox
  2. Skype
  3. LibreOffice
  4. VLC media player
  5. CCleaner
  6. Picasa
  7. XnView
  8. Adobe Photoshop
  9. Total Commander
  10. Google Chrome
Informację na ten temat zapisz w Notatniku. Zastosuj następujący sposób przedstawienia zebranych danych: Nazwa programu - typ programu - rodzaj licencji.


Ćwiczenie 3.
Wykonaj ćwiczenia C i D z lekcji 1 z zestawu ćwiczeń Informatyka Europejczyka.

ghost4_2 (16 kB)


Ćwiczenie 4.
Pobierz plik z ćwiczeniem. W tym celu najedź myszką na duszka, naciśnij prawy przycisk myszy i z menu kontekstowego wybierz opcję Zapisz element docelowy jako (Zapisz link jako). Wskaż Pulpit jako miejsce zapisania pliku. Plik otwórz za pomocą wskazanego przez nauczyciela programu.
Wykonaj pobraną kartę pracy.